Effektivare parkering och minskade koldioxidutsläpp genom ny parkeringsmodell

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

I en nyligen publicerad avhandling i mikrodataanalys presenterar Vijay Paidi en parkeringsmodell som hjälper förare att hitta lediga parkeringsplatser och därmed minska koldioxidutsläpp.
En lila skåpbil med texten Kunskap gör skillnad, kör på en parkering där det är fullt med bilar.
Malin Kull

This page in English.

Har du någonsin kört runt och försökt att hitta en ledig parkeringsplats? Föreställ dig då antalet andra förare som gör detsamma. Sådant onödigt körande resulterar i stora mängder utsläpp av koldioxid. Det här problemet ville Vijay Paidi hitta en lösning för under sin tid som doktorand i mikrodataanalys på Högskolan Dalarna.  

– Parkeringsmodellen som jag presenterar i min avhandling kan i realtid och med kortsiktiga prognoser visa parkeringsbeläggningen på öppna parkeringsplatser. Det kan hjälpa förare att effektivt hitta en tom parkeringsplats och därför minska mängden koldioxidutsläpp, säger Vijay Paidi.

Vijay Padi disputerade i mikrodatanalys vid Högskolan Dalarna den 3 juni. Foto: Privat. 

Vijay studerade öppna parkeringsplatser eftersom de ofta är gratis och man därför kan anta att fler bilar kör runt på dem för att hitta tomma platser. Därför är det viktigt att titta på onödigt körande och utsläppsnivåer på just öppna parkeringsplatser. Långvarig exponering för koldioxidutsläpp kan också leda till andningsproblem hos människor.

I Vijay Paidis avhandling fokuserar han på hur man kan förbättra själva parkeringsprocessen på parkeringsplatser. Han studerade parkeringsplatsen intill köpcentret Kupolen i Borlänge. Genom en värmekamera som kunde upptäcka föremål med hjälp av värmesignatur samlade han in en stor mängd data.

– När jag analyserade data kunde jag se att 30 procent av icke-optimala förare kör runt på en sträcka som motsvarande 70 procent av optimala förare. De genomsnittliga koldioxidutsläppen för onödigt körande är 2,7 gånger mer än effektivt körande där föraren vet var hen ska åka för att hitta en ledig parkeringsplats, säger Vijay Paidi.

Vijay Paidi disputerade med sin avhandling Parking Support Model for Open Parking Lots vid Högskolan Dalarna den 3 juni.

– Min resa som doktorand vid Högskolan Dalarna har varit fantastisk. Det har varit en lärorik erfarenhet, både för mig både personligen och professionellt. Nu vill jag fortsätta att forska om det som gynnar samhället och att förbättra mig själv som lärare, säger Vijay Paidi.

 Paidi, Vijay. Parking support model for open parking lots, Högskolan Dalarna, 2022. Doktorsavhandling. 

Kontakt
Universitetslektor informatik
Senast granskad:
Senast granskad: