Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande har fördjupade kunskaper om implementering av forskningsbaserad kunskap i klinisk verksamhet.
Efter avslutad kurs ska den studerande på en fördjupad nivå kunna:
- ha insikt i vad som kan underlätta respektive hindra implementering av evidens i hälso- och sjukvård och socialtjänst,
- föreslå strategier för att stödja implementering av och undanröja hinder för evidensbaserad praktik i hälso- och sjukvård och socialtjänst,
- kritiskt reflektera över behov av implementeringsforskning i hälso- och sjukvård och socialtjänst, samt
- ha kännedom om metoder som kan användas för implementeringsforskning.
Innehåll
I kursen behandlas:
- vad evidens är och hur det relaterar till annan kunskap,
- befintliga strategier för att underlätta implementering av kunskap i praktik som finns och vad vi vet om deras effektivitet,
- vad implementeringsforskning är och vilka samband det kan ha med interventionsforskning,
- befintliga teoretiska ramverk som finns för implementering och hur de kan stödja implementering av evidens i praktik och/eller implementeringsforskning,
- vetenskaplig design och metod inom implementeringsområdet.
Examinationsformer
Examination sker genom formativ bedömning i samband med seminarier, inklusive opponentskap och försvar av en inom ramen för kursen utarbetad plan för ett implementeringsprojekt eller implementeringsforskningsprojekt.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är individuella studier, arbete i par/grupp, föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Muntliga redovisningar, projektplan, opponentskap, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen om minst 180 hp med huvudområde vårdvetenskap, medicin/medicinsk vetenskap eller social omsorg
Övrigt
Kursen genomförs med stöd av informations- och kommunikationsteknik vilket förutsätter en fungerande internetuppkoppling där den studerande kan kommunicera med ljud och bild via dator eller motsvarande.
Kursen motsvarar VV3014.