Lärandemål
Som övergripande mål ska studenten ha tillägnat sig kunskaper inom vårdvetenskaplig teori och metod, som förberedelse för genomförande av ett självständigt examensarbete och kunna visa ett självständigt vetenskapligt förhållningssätt inför fortsatt forskarutbildning och inför yrkeslivet.
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- utifrån forskningsfrågor särskilja, motivera och värdera olika vetenskapsteoretiska perspektiv och forskningsdesigner,
- tillämpa kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder,
- förstå och tillämpa forsknings- och forskaretik.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- sammanställa, analysera och värdera vetenskaplig litteratur och forskningsresultat,
- förankra ett forskningsproblem i en vårdvetenskaplig teoretisk referensram,
- värdera forskningsresultat på mikro, meso- och makronivå utifrån en vårdvetenskaplig teoretisk referensram,
- värdera möjligheten att tillämpa forskningsresultat kliniskt.
Innehåll
Delkurser
I kursen behandlas vetenskapsteoretiska perspektiv, forskningsdesigner, kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, statistik, forsknings- och forskaretik.
I kursen behandlas sammanställning, analys och värdering av vetenskaplig litteratur och forskningsresultat samt teoretisk ämnesfördjupning.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 90 hp på grundnivå från ämnet vårdvetenskap inkl en uppsats på minst 15 hp eller motsvarande kunskaper