Kursplan

Socialgerontologi och etik

Kurskod
VÅ3137
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå 1
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Omvårdnad (OMV)
Ämnesgrupp
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsområde
Vårdområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Omvårdnad1
Socialt arbete2
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
2A1F
Fastställd
Fastställd 2018-03-05.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-09-03.
Reviderad
Reviderad 2019-06-24.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2019-06-24.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att studenten ska uppnå en bredare och djupare kompetens inom socialgerontologi och etik, samt utifrån sin profession utveckla sin förmåga till samverkan i omvårdnad/omsorg om den äldre.

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • kritiskt diskutera centrala socialgerontologiska begrepp och teorier
  • reflektera, utifrån socialgerontologisk teori, över interaktionen mellan äldres sociala, fysiska och kulturella sammanhang och äldres livskvalitet och funktionsförmåga
  • analysera betydelsen av klass, kön, etnicitet och livsstil för ett hälsosamt åldrande med stöd av statistiska metoder och kvalitativ intervju
  • reflektera över etiska dilemman i samband med möten med äldre utifrån ett personcentrerat förhållningssätt som bevarar den äldres integritet, värdighet och autonomi i olika vård-/omsorgssammanhang,
  • diskutera sjuksköterskans/socialarbetarens ansvar att initiera och verka för samverkan med andra yrkesgrupper, äldres anhöriga och frivilligorganisationer
  • analysera konsekvenser av att vård och omsorg gällande äldre regleras via två separata lagstiftningar.

Innehåll

I kursen behandlas:

  • socialgerontologiska teorier rörande åldrandet
  • miljöfaktorer (sociala, fysiska och kulturella)
  • epidemiologi och demografi
  • teamarbete och samverkan
  • begrepp som integritet, värdighet, autonomi och etik vid vård/omsorg av äldre
  • lagar, författningar och föreskrifter
  • personcentrerat förhållningssätt
  • tillämpning av statistisk analys och kvalitativ intervjumetodik.

Examinationsformer

Grupparbete som redovisas vid seminarier. En skriftlig rapport, muntligt försvar av denna samt opponentskap av en annan studerandes rapport vid ett seminarium.

Arbetsformer

Föreläsningar, grupparbete och seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Betygsrapportering:

  • Muntlig redovisning, rapport och opponentskap, 7,5 hp.

Förkunskapskrav

  • Svensk eller internationell legitimation som sjuksköterska, socionomexamen, social omsorgsexamen om minst 180 hp

Övrigt

Kursen motsvarar VÅ3089.