Lärandemål
Kursens övergripande mål är att studenten ska uppnå en bredare och djupare kompetens inom socialgerontologi och etik, samt utifrån sin profession utveckla sin förmåga till samverkan i omvårdnad/omsorg om den äldre.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- kritiskt diskutera centrala socialgerontologiska begrepp och teorier
- reflektera, utifrån socialgerontologisk teori, över interaktionen mellan äldres sociala, fysiska och kulturella sammanhang och äldres livskvalitet och funktionsförmåga
- analysera betydelsen av klass, kön, etnicitet och livsstil för ett hälsosamt åldrande med stöd av statistiska metoder och kvalitativ intervju
- reflektera över etiska dilemman i samband med möten med äldre utifrån ett personcentrerat förhållningssätt som bevarar den äldres integritet, värdighet och autonomi i olika vård-/omsorgssammanhang,
- diskutera sjuksköterskans/socialarbetarens ansvar att initiera och verka för samverkan med andra yrkesgrupper, äldres anhöriga och frivilligorganisationer
- analysera konsekvenser av att vård och omsorg gällande äldre regleras via två separata lagstiftningar.
Innehåll
I kursen behandlas:
- socialgerontologiska teorier rörande åldrandet
- miljöfaktorer (sociala, fysiska och kulturella)
- epidemiologi och demografi
- teamarbete och samverkan
- begrepp som integritet, värdighet, autonomi och etik vid vård/omsorg av äldre
- lagar, författningar och föreskrifter
- personcentrerat förhållningssätt
- tillämpning av statistisk analys och kvalitativ intervjumetodik.
Examinationsformer
Grupparbete som redovisas vid seminarier. En skriftlig rapport, muntligt försvar av denna samt opponentskap av en annan studerandes rapport vid ett seminarium.
Arbetsformer
Föreläsningar, grupparbete och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Muntlig redovisning, rapport och opponentskap, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Svensk eller internationell legitimation som sjuksköterska, socionomexamen, social omsorgsexamen om minst 180 hp
Övrigt
Kursen motsvarar VÅ3089.