Lärandemål
- visa god kännedom om litteraturvetenskapliga och språkvetenskapliga perspektiv med betydelse för analys av skönlitteratur med flerspråkiga röster och olika språkliga varieteter
- diskutera betydelsen av att flerspråkiga röster och språkliga varieteter gestaltas i skönlitterära verk
- analysera samtida svenskspråkiga skönlitterära verk där frågor relaterade till migrantskap, integrations- och identitetsprocesser, syn på Sverige, längtan och främlingskap förekommer
- visa fördjupad förståelse för de skönlitterära texternas egenart i förhållande till andra texter
- diskutera relevanta teoretiska modeller som används för analys av skönlitterära texter
- genomföra en litterär textanalys som presenteras så att form och innehåll skapar en sammanhängande enhet.
Innehåll
I denna kurs utvecklar den studerande fördjupade kunskaper om svenskspråkig skönlitteratur med flerspråkiga röster. Skönlitteratur som berör frågor relaterade till migrantskap, integrations- och identitetsprocesser, syn på Sverige, längtan och främlingskap analyseras och diskuteras. Den studerande utvecklar förmågan att analysera flerspråkighet i skönlitteraturen utifrån olika perspektiv och särskilt fokus riktas mot hur författare använder flera olika språkliga varieteter i skönlitterära verk. Inom kursens ram genomför den studerande en litterär textanalys av ett eller flera litterära verk av relevans för kursen.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen om minst 180 hp inom humaniora eller utbildningsvetenskap