Mål
Efter att ha genomgått denna kurs ska de studerande kunna
- analysera, reflektera över och diskutera språkens roll i det postkoloniala Afrika utifrån aktuella teorier och forskning,
- analysera, bedöma och diskutera frågeställningar som berör språkpolicy på nationell nivå, så som frågan om språkval för undervisning, på såväl primär, sekundär som tertiär nivå,
- visa kritisk och teoretisk medvetenhet om centrala kunskapsfrågor inom det språkpolitiska området, såväl en överblick över centrala frågeställningar som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området,
- visa förmåga att integrera kunskap från olika kunskapsområden av relevans för språkpolitiska frågor, så som lingvistik, sociologi, statsvetenskap, historia samt antropologi,
- visa sig besitta sådan studiefärdighet som är nödvändig för fortsatta studier på forskarutbildningsnivå.
Innehåll
I denna kurs behandlas frågor om språkpolicy och språkpolitik i en afrikansk kontext. Kursen behandlar frågor såsom relationer mellan språk och nation; territorialitet gentemot nationalitet, begreppen enhet/integration/enighet i ett flerspråkigt perspektiv; språk- och utbildningspolitik samt dimensioner av mänskliga rättigheter vad gäller språkpolicy.
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftliga uppgifter.
Arbetsformer
Arbetet bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. Kursen ges på engelska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Antingen Svenska som andraspråk 90 hp eller en filosofie kandidatexamen (motsvarande 180 hp) med huvudområde humaniora, samhällsvetenskap, utbildningsvetenskap eller motsvarande.