Kursplan

Det globala klassrummet - introduktionskurs svenska som andraspråk, för undervisning i åk 7-9

Kurskod
SS1097
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Ämnesgrupp
Svenska som andraspråk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska som andraspråk1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2018-03-07.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-03-07.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa insikter i och diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
  • visa kunskaper om faktorer som på samhälls- och utbildningsnivå påverkar ungdomars lärande, utveckling och identitet
  • redogöra för och diskutera hur språkliga samt kulturella mönster och hierarkier i skola och samhälle påverkar elevers villkor för lärande
  • visa förståelse för hur frågor om identitet och interkulturalitet påverkar ungdomars lärande av ett andraspråk
  • visa insikter om och diskutera pedagogiska förhållningssätt såsom ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i undervisningen av elever utifrån interkulturella och flerspråkiga perspektiv på lärande.

Innehåll

I denna kurs behandlas faktorer på samhälls- och utbildningsnivå som påverkar andraspråkselever och nyanlända elevers lärande, identitet och utveckling i ett svenskt skolsammanhang. Särskilt uppmärksammas och diskuteras hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer samt hur språkideologier, normer, hierarkier, värdering och förhållningssätt i skola och samhälle påverkar elevers villkor för lärande och språkanvändning. I kursen belyses och diskuteras frågor om identitet, interkulturalitet och lärande av ett andraspråk med fokus på ungdomar.
I kursen introduceras och diskuteras ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och ett interkulturellt förhållningssätt inom vilka elevens flerspråkighet och erfarenheter används som resurser för lärande i klassrummet. Dessa pedagogiska förhållningssätt diskuteras i relation till kartläggning, bedömning och måluppfyllelse.

Examinationsformer

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier i form av muntliga redovisningar, skriftliga inlämningsuppgifter samt en hemtentamen.

Arbetsformer

Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och diskussionsforum.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Lärarexamen eller motsvarande examen.

Övrigt

Kursen ges på distans med fem obligatoriska träffar. Högskolans lärplattform Learn samt Adobe Connect används.

Kursen är en uppdragsutbildning och erbjuds inom ramen för Skolverkets nationella skolutvecklingsprogram. Se: http://www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/larare/introduktionskurs-i-svenska-som-andraspråk.
Den sökande ska vara anställd hos huvudman inom skolväsendet, huvudman för utbildning i LVU-hem, huvudman för utbildning inom kriminalvårdsanstalt, någon som genom avtal med huvudman utför uppgifter inom utbildning enligt ovan (entreprenad), eller folkhögskola.
Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta.

Summary in English

Upon completion of the course, students shall be able to:

  • show insights into and discuss how educational activities can be organized into linguistically and culturally heterogeneous learning environments
  • demonstrate knowledge of factors at a societal and educational level that affect the learning, development and identity of young people
  • explain and discuss how linguistic and cultural patterns and hierarchies in school and society affect pupils‘ learning conditions
  • show an understanding of how issues of identity and interculturality affect young peoples learning of a second language
  • demonstrate insight into and discuss educational approaches, such as a work methodology on language and knowledge development, in the teaching of pupils that are based on intercultural and multilingual perspectives on learning.