Kursplan

Regional planering

Kurskod
SQ2001
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 2
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Samhällsbyggnadsteknik (SQQ)
Ämnesgrupp
Samhällsbyggnadsteknik
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 50%
Tekniska området, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Samhällsbyggnadsteknik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2017-05-17.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2017-06-01.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
  • Redogöra för den svenska översiktliga fysiska planeringen och den regionala planeringen samt dess betydelse i
    ett samhällsbyggnadsperspektiv.
  • Redogöra för den regionala tillväxtpolitikens framväxt och former.
  • Presentera och hantera relevanta fakta och kunskapsunderlag för den översiktliga och regionala planeringen muntligt,
    skriftligt samt med hjälp av kartor och bilder.
  • Kritiskt reflektera och föra dialog kring olika planeringssituationer och förekommande intressen, ståndpunkter
    och diskurser, både inom översiktlig och regional planering.
  • Inhämta, sammanställa och analysera relevant information som används inom översiktlig- och regional planering.
  • Praktisera processmetodik i ett regionalt planeringsprojekt.

Innehåll

Kursen behandlar den översiktliga och regionala planeringens former i Sverige. Viktiga planeringsdokument och lagar som styr det regionala planeringsarbetet beskrivs och analyseras. De relationella och territoriella dimensionerna i planeringen på olika skalnivåer står i fokus för kursen. Särskild tonvikt läggs på de nationella, regionala och lokala aktörer som är involverade i regional planering. Deras intressen, roller, mandat och resurser behandlas. Även EUs betydelse för regional planering behandlas.
Vidare avhandlas makt- och jämställdhetsperspektiv i teori och praktik. Planeringens formella utgångspunkter fördjupas genom analyser av plan-och bygglagens bestämmelser kring översiktlig och regional fysisk planering. Dessutom berörs angränsande lagstiftning, så som exempelvis miljöbalken och kulturmiljölagen.
Hantering av komplexiteten i samhällsplanering, insamlande, sammanställning och analys av information, övas genom en planeringsuppgift där processmetodik tillämpas. Projektarbetet redovisas i form av en skriftlig rapport där studenterna presenterar resultatet med hjälp av såväl text som bilder.

Examinationsformer

Skriftlig salstentamen, 1,5 hp
Litteraturseminarium inklusive inlämningstext, 2 hp
Skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete, 4 hp

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarium, projektarbete och studiebesök.

Betyg

Som betygsskala används U, 3, 4, 5.

Slutbetyget på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.

Förkunskapskrav

  • 60 hp inom Bygg- och samhällsplanerarprogrammet varav kursen Fysisk planering 5 hp skall ingå

Summary in English

Upon completion of the course, the student shall be able to:

  • Describe how spatial planning in Sweden is organized at the national and regional scales and why the organisational structure is important from a spatial planning perspective.
  • Describe the development and organisation of regional growth policies.
  • Collect, structure and analyse relevant information which is used in comprehensive and regional planning.
  • Present and handle relevant facts and knowledge used in comprehensive and regional planning both orally and in written form including pictures.
  • Critically reflect on and discuss various planning situations with a focus on existing interests, opinions and discourses, both in comprehensive and in regional planning.
  • Use process methodology which is commonly used in regional development planning and spatial planning.