Lärandemål
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- visa grundläggande kunskaper om centrala sociologiska teorier och begrepp, med särskild fokus på idrottens område,
- visa grundläggande kunskaper om olika maktstrukturer i det moderna samhället, såsom t.ex. klass, kön och etnicitet, med särskild fokus på idrottens område,
- visa grundläggande kunskaper om idrotten som ett socialt fenomen.
Färdighet och förmåga
- analysera individuella fenomen, särskilt inom idrotten, genom att sätta in dem i en social kontext,
- analysera idrotten som ett samhällsfenomen, med utgångspunkt i olika sociologiska teorier.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera systematiskt över idrottens kommersialisering, professionalisering och rationalisering i det moderna västerländska samhället,
- reflektera systematiskt över det sociologiska perspektivets betydelse för förståelsen av idrotten som ett samhällsfenomen,
- reflektera systematiskt över idrottens roll vad gäller reproduktionen av olika samhälleliga maktrelationer.
Innehåll
Kursen behandlar idrotten ur ett sociologiskt perspektiv. Det innebär att idrotten här studeras som ett socialt fenomen, dels ur ett makroperspektiv där idrotten sätts i ett större samhälleligt och historiskt sammanhang, dels ur ett mikroperspektiv där det konkreta idrottsutövandet analyseras i relation till en rad sociala mekanismer och maktrelationer. Kursens fokus ligger på olika centrala sociologiska begrepp och teorier och deras betydelse för att analysera olika idrottsfenomen och idrotten i stort.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Hemtentamen och seminarier, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet