Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och kritiskt jämföra grundläggande forskningsmetodik inom portugisiskspråkiga litteratur- och språkvetenskapliga texter
- formulera en projektbeskrivning med relevant forskningsfråga, teorianknytning och metoddiskussion, för en genomförbar forskningsuppgift relaterad till det portugisiska språket eller litteraturen
- skriva olika former av akademisk text, såsom projektbeskrivning, abstract, recension och populärvetenskaplig beskrivning
- analysera och kritiskt värdera innehåll, disposition och argumentation i vetenskapliga texter på portugisiska
- diskutera och förklara begreppen plagiat och akademisk hederlighet
- ge konstruktiv kritik på andras texter och bemöta andras kritik sakligt.
Innehåll
I kursen studeras olika exempel på portugisiskspråkiga vetenskapliga studier inom litteratur- och språkvetenskap. Utifrån dessa exempel genomför studenterna jämförande analyser av forskningsfråga, teori, metod, argumentation och disposition inom litteratur- och språkvetenskap. Varje student formulerar en egen idé till en forskningsuppgift knutet till det portugisiska språket eller den portugisiskspråkiga litteraturen, samt skriver en detaljerad projektbeskrivning, ett abstract och en populärvetenskaplig sammanfattning. Vidare skriver de recensioner av ett antal vetenskapliga texter och övar på så sätt sin förmåga att diskutera innehållet i vetenskaplig text. Studenterna läser och diskuterar varandras texter.
Examinationsformer
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter samt ett aktivt deltagande i diskussioner av egna och andras texter på seminarierna.
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier med gruppdiskussioner. Portugisiska används som undervisningsspråk.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 90 hp på grundnivå inom ämnet portugisiska, varav 30 hp på grundnivå 2