Lärandemål
Kursens övergripande mål är att studenten ska kunna genomföra en kvalificerad och självständig utbildningsvetenskaplig undersökning med utgångspunkt i något av de undervisningsämnen som ingår i utbildningen. Studenten förväntas vidare kunna bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa väsentligen fördjupade kunskaper inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område och fördjupad insikt i områdets aktuella
forsknings- och utvecklingsarbete - med utgångspunkt i det första examensarbetet formulera en ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- visa förmåga att självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och analysera egenhändigt insamlat empiriskt material såväl som egna och andras forskningsresultat
- genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning, relevant teori- och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
- visa fördjupad förmåga att, med högt ställda krav på skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga, presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- visa fördjupad förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område av betydelse för yrkesutövningen.
Innehåll
partnerskolan och i förekommande fall för aktuellt partnerområde. Val av teoretiska perspektiv, vilka forskningsmetoder som används och behandlas och vilken litteratur som är mest ändamålsenlig styrs av det aktuella ämnesområdet och de frågeställningar som väljs.
Examinationsformer
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar samt obligatoriska seminarier och handledning, individuellt och i grupp.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Examensarbete, 15 hp.
Förkunskapskrav
- Specialpedagogik, pedagogisk dokumentation och bedömning för grundlärare 4-6, 7,5 hp, samt Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för grundlärare 4-6, 7,5 hp
- Examensarbete 1 för grundlärarexamen inriktning 4-6