Lärandemål
Kursens övergripande mål är att studenten ska kunna genomföra en kvalificerad och självständig utbildningsvetenskaplig undersökning med utgångspunkt i något av de undervisningsämnen som ingår i utbildningen. Studenten förväntas vidare kunna bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa väsentligen fördjupade kunskaper inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område och fördjupad insikt i områdets aktuella forsknings- och utvecklingsarbete
- med utgångspunkt i det första examensarbetet formulera en ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- visa förmåga att självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och analysera eget empiriskt material såväl som egna och andras forskningsresultat
- genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning, relevant teori- och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
- visa fördjupad förmåga att, med högt ställda krav på skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga, presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- visa fördjupad förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område av betydelse för yrkesutövningen.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Examensarbete, 15 hp.
Förkunskapskrav
- Specialpedagogik, pedagogisk dokumentation och bedömning för grundlärare F-3, 7,5 hp, samt Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för grundlärare F-3, 7,5 hp
- Examensarbete 1 för grundlärarexamen inriktning F-3
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Summary in English
The overall aim of the course is that the student should be able to conduct an independent research project related to the learning and teaching of one of the school subjects studied in the programme. The course also aims to develop the student‘s ability to contribute to knowledge formation within a limited field of subject didactics of importance to his or her future teacher practice.