Lärandemål
Ett övergripande mål för kursen är att problematisera relationen mellan utbildningsfilosofiska teorier och olika argument för vad skola och undervisning är till för. Ett annat mål är att ge möjlighet att med hjälp av utbildningsfilosofiska källor diskutera aktuella utbildningspolitiska frågor om betyg, läroplaner, inspektion, det fria skolvalet och en jämlik skola. Ett tredje mål är att problematisera på vilket sätt undervisning, dess planering, genomförande, bedömning och reflektion, kan vara en pedagogisk filosofisk fråga.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- visa fördjupade kunskaper om centrala begrepp, teorier, problem och argument inom utbildningsfilosofi
- visa fördjupad förståelse för utbildningsfilosofins relation till utbildningsvetenskap
- problematisera och diskutera utbildningspolitiska frågor med hjälp av utbildningsfilosofiska argument och teorier
- kritiskt reflektera över utbildningsfilosofins bidrag till undervisningens praxis.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Lärarexamen eller motsvarande examen på kandidatnivå
Summary in English
After completing the course, students shall be able to:
- demonstrate advanced knowledge of major concepts, theories, issues and arguments with regards to the philosophy of education
- demonstrate deeper understanding of the philosophy of education and its relationship to educational science
- problematize and discuss educational policy issues using arguments and theories based on philosophy of education
- critically reflect on the contribution of philosophy of education towards teaching practice.