Kursplan

Utvecklingsprocesser i skolan

Kurskod
PE1061
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogik (PEA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2013-10-10.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2013-10-14.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som grund för att arbeta med utvecklingsprocesser i skolan.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskaper om förutsättningar för elevers lärande utifrån relevanta pedagogiska teorier
  • planera och genomföra mindre utvecklingsprojekt i syfte att utveckla elevers lärande
  • visa kunskaper om samhällets mål och regelverk för verksamheten inom skolan
  • reflektera över den egna lärarrollen i relation till värdegrundsfrågor i skolan

Innehåll

I kursen diskuteras och problematiseras hur skolans personal med hjälp av mindre projekt kan utveckla skolans verksamhet i linje med skolans styrdokument samt hur sådana kan genomföras i praktiken med stöd av pedagogiska teorier. Den egna lärarrollen behandlas i relation till värdegrundsfrågor såsom demokrati, jämställdhet och likabehandling i skolan.

Examinationsformer

Bedömning av deltagarnas kunskaper och färdigheter baseras på muntlig och skriftlig redovisning av litteratur och en tillämpningsuppgift i form av att planera ett mindre utvecklingsprojekt.

Arbetsformer

Kursen genomförs i form av en forskningscirkel. Arbetsformer är litteraturläsning och seminarier, enskilda uppgifter och gruppuppgifter. Arbetsformerna är avsedda att stimulera samtal om litteraturen. De egna erfarenheterna och kurskamraternas erfarenheter bidrar till att deltagarna uppnår kursmålen.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.

Övrigt

Kursen ges endast som uppdragsutbildning.

Summary in English

The overall aim is that the student will develop the knowledge, skills and attitudes as basis for working with the development of the school.

On completion of the course the student should be able to:

  • demonstrate knowledge of the conditions for student learning based on relevant educational theories
  • plan and implement small development projects in order to develop the pupils‘ learning
  • demonstrate knowledge of society‘s goals and rules for the school
  • adopt a reflective approach to the teaching role and to core values such as democracy, equality and equal opportunities in schools