Kursplan

Ekonomisk geografi

Kurskod
MI3002
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå 1
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Mikrodataanalys (XYZ)
Ämnesgrupp
Övriga tvärvetenskapliga studier
Utbildningsområde
Naturvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Kulturgeografi1
Mikrodataanalys2
Nationalekonomi3
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1F
2A1F
3A1F
Fastställd
Fastställd i nämnden för Institutionen för information och teknik 2012-04-18.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2012-04-18.
Nedlagd
2023-11-27

Mål

Studenterna skall efter genomgången kurs:

  • Redogöra för olika faktorer som påverkar lokalisering av ekonomisk verksamhet
  • Analysera olika aktörers betydelse för ekonomiska processer
  • Kunna ställa upp och analysera företags etableringsproblem med hjälp av neoklassisk nationalekonomisk teori.
  • Med hjälp av GIS beräkna kundunderlag och marknadsomland för olika typer av ekonomiska verksamheter.
  • Empiriskt med hjälp av ekonometrisk metod kunna analysera vilka faktorer som påverkat företags lokaliserings- migrationsval.
  • Empiriskt kunna analysera vilka faktorer som påverkar snabbväxande företags tillväxt särskilt småföretag.
  • Empiriskt kunna analysera vilka faktorer som påverkar företagsbeslut om nyetablering.
  • Beräkna optimala lokaliseringar med hjälp av GIS och R
  • Utvärdera optimala lokaliseringsmönster med befintliga lokaliseringar för olika branscher.

Innehåll

Kursen behandlar ekonomisk geografi som forskningsfält samt rumsliga aspekter på ekonomisk utveckling. Kursen är indelad i fyra delmoment. Den första delen behandlar forskningsområdet ekonomisk geografi utifrån ett geografiskt och ekonomiskt perspektiv. Andra delmomentet behandlar företags etableringsbeslut på skilda marknader. Ett antal praktiska laborationer med företagsdata för att analysera företags beslut om etablering och tillväxt genomförs. Den tredje delen koncenteras mot att analysera företagens mobilitet i rummet över tiden. Praktiska övningar där metoder för att analysera företagens mobilitet genomförs. Kursen avslutas med tillämpningsövningar där metoder för att analysera optimala lokaliseringsförutsättningar för olika verksamheter används. Dessa optimala lokaliseringar utvärderas därefter genom att de jämförs med befintliga lokaliseringar i olika branscher. Samtliga delmoment i kursen inleds med introducerande föreläsningar och de praktiska övningarna redovisas skriftligt i PM.

Examinationsformer

Examination sker i form av författande av övnings PM som behandlas på seminarium (4 hp) samt skriftlig salstentamen (3,5 hp).

Arbetsformer

Kursen består av föreläsningar, seminarier samt datorbaserade laborationer.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Ekonomi och ledarskap 7,5 hp, avancerad nivå
  • Statistika beräkningar med R, 7,5 hp, avancerad nivå

Övrigt

Max fem tentamenstillfällen.

Litteratur

  • Coe, N. M., Kelly, P. F., Yeung, H. W. (2007) Economic geography : a contemporary introduction. Malden: Blackwell Publishing. (426 s). ISBN 978-1-4051-3219-0
    Övrigt: Alt ISBN 10: 1405132191