Mål
Det övergripande målet för kursen är att den studerande skall fördjupa sina kunskaper inom ett matematiskt ämnesområde som är av värde för lärarprofessionen.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- visa fördjupade kunskaper inom det valda matematiska området inbegripet insikter i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
- självständigt tillämpa matematikdidaktiska teorier och forskningsmetoder i form av en väl avgränsad, planerad och genomförd forskningsuppgift som visar på förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- muntligen och skriftligen, samt inom givna tidsramar, klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper,
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet,
- visa förmåga att inom det valda området göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete.
Innehåll
Den studerande genomför under handledning ett självständigt arbete inom ett matematiskt ämnesområde av värde för lärarprofessionen. Tyngdpunkten i kursen ligger på författande av och försvarande av ett vetenskapligt arbete. Självständighet i arbetet, teoretisk och metodologisk medvetenhet samt förmåga till kritisk granskning poängteras. I kursen ingår även att opponera på ett annat vetenskapligt arbete.
Examinationsformer
Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning. Betyg rapporteras som ett moment.
Arbetsformer
Arbetsform är handlett eget arbete.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- För tillträde till kursen krävs kursen PG2006 Pedagogiskt arbete II 30 hp (Matematikdidaktik, för verksamhet inom förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskolans tidigare år) eller kursen PG2007 Pedagogiskt arbete II 30 hp (Matematikdidaktik, för verksamhet inom grundskolans senare år och gymnasieskolan) eller motsvarande kunskaper.
Övrigt
Kursen är främst tänkt för blivande och verksamma lärare inom förskola, grundskola, gymnasieskola eller kommunal vuxenutbildning.