Kursplan

Barns utveckling och lärande i matematik

Kurskod
MD1110
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Matematikdidaktik (MDI)
Ämnesgrupp
Utbildningsvetenskap teoretiska ämnen
Utbildningsområde
Naturvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2017-09-28.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-01-15.
Nedlagd
2023-05-10

Lärandemål

Det övergripande målet för kursen är att den studerande tillägnar sig förmåga att främja barns utveckling och lärande i matematik. I det ingår hur barn utvecklar ett matematiskt språk och matematiska begrepp och hur olika aktiviteter såsom skapande situationer och lek kan stimulera denna utveckling.

Delkurser

1.
Matematik för förskola och förskoleklass, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • tolka styrdokument för förskolan med fokus på matematik samt visa förståelse för vikten av den egna matematiska kompetensen för verksamheten
  • visa kunskap om matematikens karaktär och idéhistoriska utveckling
  • visa förståelse för grundläggande matematiska begrepp
  • redogöra för teorier om barns utveckling och lärande i matematik
  • visa förståelse för hur såväl egen som barns problemlösningsförmåga kan utvecklas
  • visa sådana grundläggande matematiska kunskaper som krävs för att leda pedagogisk verksamhet i förskola och förskoleklass.

2.
Att leda barns lärande och utveckling i matematik, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för matematikdidaktisk forskning om barns matematikutveckling
  • utifrån aktiviteter i förskola och förskoleklass visa kunskap om matematiskt innehåll och uttrycksformer
  • visa kunskap om matematiska aktiviteter i förskola och förskoleklass
  • utifrån styrdokument och matematikdidaktisk forskning observera och analysera situationer och miljöer som syftar till att stimulera lärande i matematik
  • visa kunskap om olika former av dokumentation och bedömning samt hur dessa kan användas för att stödja barns utveckling i matematik.

Innehåll

I kursen studeras kunskaper om hur barn genom lek, kommunikation och skapande verksamhet utvecklar förståelse för matematiska begrepp och ett matematiskt språk. Under kursen får den studerande möjlighet att utveckla sin egen matematiska kompetens och reflektera över didaktiska frågeställningar inom ramen för förskolans och förskoleklassens pedagogiska verksamhet.

Kursen är uppdelad i två delkurser där delkurs 1 behandlar den matematik den studerande behöver för att stödja barns utveckling i matematik och teorier om barns lärande i matematik. Delkurs 2 behandlar varför och hur förskolläraren kan arbeta med barns lärande i matematik, t.ex. med digitala hjälpmedel.

Delkurser

1.
Matematik för förskola och förskoleklass, 7,5 högskolepoäng

Delkursen problematiserar och fokuserar på matematikens roll och karaktär i förskolans verksamhet samt matematikämnets karaktär och idéhistoriska utveckling i relation till studenternas egna erfarenheter av matematik. De grundläggande matematiska begrepp som tas upp i förskolans styrdokument samt hur barn utvecklar sin problemlösningsförmåga studeras.

2.
Att leda barns lärande och utveckling i matematik, 7,5 högskolepoäng

Innehållet i Delkurs 2 bygger vidare på det matematiska innehållet i Delkurs 1 samt ämnesdidaktisk forskning om barns matematikutveckling. Möjligheterna och utmaningarna i olika arbetssätt gällande upptäckande, lärande och representationer i matematik synliggörs. Observationer av matematiska aktiviteter och miljöer i verksamheten analyseras.

Examinationsformer

Delkurs 1 examineras genom dels muntliga redovisningar i samband med seminarier och dels skriftliga redovisningar, individuellt samt i grupp, inklusive en enskild skriftlig salstentamen.

Delkurs 2 examineras genom dels muntliga redovisningar i samband med seminarier och dels skriftliga redovisningar, individuellt samt i grupp, inklusive ett individuellt skriftligt fördjupningsarbete

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar samt obligatoriska seminarier och gruppövningar. Dessutom ingår 2-3 fältstudier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få VG på kursen som helhet krävs VG på båda delkurserna.

Betygsrapportering:

  • Delkurs 1: muntliga och skriftliga redovisningar, salstentamen, 7,5 hp
  • Delkurs 2: muntliga och skriftliga redovisningar, fördjupningsarbete, 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller liknande. I nätbaserad kurs ingår en obligatorisk campusträff om två dagar.

Kursen ingår i Förskollärarprogrammet.

Kursen kan inte ingå i examen samtidigt som MD1075.

Summary in English

The overall aim with this course is to develop the student’s ability to enhance young children’s mathematical thinking. That includes young children’s development of mathematical language in relation to mathematical concepts and content. It also includes different activities, like play and creative activities, and how these activities can stimulate mathematical development.

Module 1. Mathematics for Pre School and Pre School Class, 7.5 credits 

After completing the course, the student shall be able to:

  • interpret government documents for pre school that focus on mathematics as well as demonstrate an understanding of the importance of his/her own mathematical competence
  • show the nature of mathematics and the cultural history of mathematics
  • understand basic mathematical concepts
  • explain theories of children’s development and learning in mathematics
  • show an understanding of how to develop their own problem-solving ability as well as that of the child
  • show basic mathematical knowledge that is required to lead educational activities in pre-school and pre-school classes.

Module 2. Leading Children’s Learning and Development in Mathematics, 7.5 credits

After completing the course, the student shall be able to:

  • explain mathematical pedagogical research in relation to children’s mathematical development
  • demonstrate knowledge of mathematics in relation to activities in pre school and pre school class
  • lead mathematical activities in pre-school and pre-school classes
  • observe and analyse situations and environments, as based on mathematical pedagogical research, that are intended to stimulate the learning of mathematics
  • show different forms of documentation and assessment and how these can be used to support children’s mathematical development.