Kursplan

Matematikundervisning i ett specialpedagogiskt perspektiv

Kurskod
MD1085
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Matematikdidaktik (MDI)
Ämnesgrupp
Utbildningsvetenskap teoretiska ämnen
Utbildningsområde
Naturvetenskapliga området, 100%
Fastställd
Fastställd 2013-12-17.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2014-09-01.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • redogöra för och problematisera olika teoretiska perspektiv inom specialpedagogik med matematik i fokus
  • redogöra för och värdera olika metoder för diagnostisering av elevers matematiska kunskaper
  • analysera och värdera undervisningsinsatser för elever i svårigheter eller med särskilda förutsättningar för matematik
  • kritiskt granska och analysera olika arbetssätt inom matematikundervisning utifrån aktuell forskning samt relatera dessa till didaktiska perspektiv
  • redogöra för och problematisera förhållanden mellan matematiksvårigheter och läs- och skrivsvårigheter

Innehåll

I kursen behandlas teorier om elever i matematiksvårigheter respektive särskilda förutsättingar för matematik med utgångspunkt i aktuell forskning. Kursen tar även upp sambanden mellan matematiksvårigheter och läs- och skrivsvårigheter. En del av kursinnehållet utgörs av kritisk granskning och analys av arbetssätt i matematikundervisning som syftar till att förebygga att elever hamnar i matematiksvårigheter.

Examinationsformer

Examination sker genom muntliga och skriftliga redovisningar.

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar och obligatoriska seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att erhålla väl godkänt på kursen krävs väl godkänt som bedömning på 3 av 4 skriftliga inlämningsuppgifter.

Förkunskapskrav

  • Lärarexamen med matematik eller 15 hp i matematik eller matematikdidaktik

Övrigt

Kursen är tänkt för blivande och verksamma lärare inom såväl förskola, grundskola, gymnasieskola som kommunal vuxenutbildning.

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Kursen överlappar till viss del MD2015.

Summary in English

The course adresses both recent and established theories about difficulties and special skills in mathematics among pupils. The course also deals with the relation between mathematical and literacy difficulties. The course contains critical reviews and analyses of educational methods aimed at preventing mathematical difficulties.