Kursplan

Kulturgeografisk teori och metod

Kurskod
KG2001
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 2
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Kulturgeografi (KGA)
Ämnesgrupp
Kultur- och samhällsgeografi
Utbildningsområde
Tekniska området, 60%
Samhällsvetenskapliga området, 40%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Kulturgeografi1
Turismvetenskap2
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
2G2F
Fastställd
Fastställd i nämnden för Institutionen för kultur och samhälle 2007-05-30.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2007-07-01.
Reviderad
Reviderad 2011-12-22.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2011-12-22.

Mål

Studenter antas till kursen i sin helhet men kursen är uppbyggd av tre moduler som examineras i tur och ordning

Delkurser

1.
Kulturgeografiska begrepp och perspektiv, 5 högskolepoäng

Studenten har efter avslutad kurs tillägnat sig:

  • Kunskaper om utveckling, inriktningar inom kulturgeografisk ämnesteori
  • Förmåga att förstå och använda sig av grundläggande geografiska begrepp
  • Förmåga att granska vetenskapliga arbeten
  • Insikt i hur teoretiska begrepp och perspektiv kan användas och kopplas samman analytiskt med ett kvantitativt eller kvalitativt empiriskt material i ett vetenskapligt arbete

2.
Kvalitativa metoder, 5 högskolepoäng

Efter genomgången kurs ska studenten ha tillägnat sig:

  • Kunskaper om tillämpningen av olika kvalitativa metoder i fråga om materialinsamling, analys och rapportering av resultat
  • Kunskap om de kvalitativa metodernas användningsområde och utgångspunkter samt kopplingen mellan kvalitativ analys och teorianvändning
  • Förmåga att genomföra olika typer av kvalitativa bearbetningar och kvalitativ analys av empiriskt material som intervjuutsagor, texter och bilder
  • Förmåga att kritiskt bedöma relevansen av olika metodval beroende på frågeställning och teoretiska perspektiv
  • Förmåga att granska vetenskapliga arbetens metodanvändning

3.
Kvantitativa metoder, 5 högskolepoäng

Efter genomgången kurs ska studenten ha tillägnat sig:

  • Kunskaper om tillämpningen av olika kvantitativa metoder i fråga om materialinsamling, analys och rapportering av resultat
  • Kunskap om de kvantitativa metodernas användningsområde och tillämpbarhet samt kopplingen mellan kvantitativ metoder och teoretiska utgångspunkter.
  • Förmåga att kritiskt bedöma relevansen av olika metodval beroende på frågeställning och teoretiska perspektiv.
  • Fördjupade kunskaper om standardiserad insamling av primärdata.
  • Förmåga att tillämpa rumsliga statistiska metoder inbegripet deskriptiva mått, samband och modeller i analyser av primär- och sekundärdata.
  • Förmåga att redovisa analyser kartografiskt.
  • Förmåga att granska vetenskapliga arbetens metodanvändning

Innehåll

Delkurser

1.
Kulturgeografiska begrepp och perspektiv, 5 högskolepoäng

Kursen behandlar centrala geografiska teorier och begrepp samt några huvuddrag inom utvecklingen av ämnets olika inriktningar och perspektiv. Dessutom behandlas frågor om vad teori och teoretiska angreppssätt innebär och vilken roll teorin och begreppen har för den vetenskapliga analysen och ett vetenskapligt arbetes kvalitet.

2.
Kvalitativa metoder, 5 högskolepoäng

Kursen behandlar kvalitativa metoder, med inriktning dels mot specifika egenskaper och användningsområden för olika metoder och analysverktyg och dels mot färdighetsövningar i kvalitativ bearbetning och analys. Metoder som kommer att beröras under kursen är intervjuer och analys av intervjumaterial, innehålls- och diskursanalys av både texter och bilder samt observationer.

3.
Kvantitativa metoder, 5 högskolepoäng

Kursen är inriktad på att göra studenten förtrogen med etablerade kvantitativa metoder för att beskriva och analysera rumsliga data. I kursen ingår övningar i syfte att stärka färdigheten i att använda olika metoder och att träna studenten att välja rätt metoder i förhållande till aktuella problemställningar och teoretiska perspektiv. I förekommande fall används GIS för redovisningar. Kursen ger också en fördjupning i metodiken för insamlande av primärdata.

Examinationsformer

Delkurs 1: Seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 2: Inlämningsuppgifter, seminarier samt PM.
Delkurs 3: Inlämningsuppgifter, seminarier samt PM.

Arbetsformer

Delkurs 1: Föreläsningar och seminarier.
Delkurs 2: Föreläsningar, seminarier och övningar.
Delkurs 3: Seminarier och övningar.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • 60 hp i kulturgeografi

Övrigt

Max 5 examinationstillfällen per delkurs.

Litteratur

  • Veal, A. J. (2006) Research methods for leisure and tourism : a practical guide. 3 uppl. Harlow: Financial Times Prentice Hall. (421 s). ISBN 978-0-273-68200-4

Delkurser

1.
Kulturgeografiska begrepp och perspektiv, 5 högskolepoäng
    2.
    Kvalitativa metoder, 5 högskolepoäng
    • Hay, Iain. (2005) Qualitative research methods in human geography. 2 uppl. South Melbourne, Vic. : Oxford University Press. (339 s). ISBN 0-19-555079-X
    3.
    Kvantitativa metoder, 5 högskolepoäng

      Referenslitteratur

      Delkurser

      1.
      Kulturgeografiska begrepp och perspektiv, 5 högskolepoäng
        2.
        Kvalitativa metoder, 5 högskolepoäng
        • Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (red.). (2007) Diskursanalys i praktiken. 1 uppl. Malmö : Liber. (224 s). ISBN 978-91-47-08644-3
        • Ryen, Anne översättning: Torhell, Sven-Erik. (2004) Kvalitativ intervju : från vetenskapsteori till fältstudier. 1 uppl. Malmö : Liber ekonomi. (248 s). ISBN 91-47-07278-4
        3.
        Kvantitativa metoder, 5 högskolepoäng
        • Ormsby Tim. (2001) Getting to know ArcGIS desktop : basics of ArcView, ArcEditor, and ArcInfo. Redlands, Calif. : ESRI Press. (541 s). ISBN 1-879102-89-7