Mål
Delkurser
Studenten har efter avslutad kurs tillägnat sig:
- Kunskaper om utveckling, inriktningar inom kulturgeografisk ämnesteori
- Förmåga att förstå och använda sig av grundläggande geografiska begrepp
- Förmåga att granska vetenskapliga arbeten
- Insikt i hur teoretiska begrepp och perspektiv kan användas och kopplas samman analytiskt med ett kvantitativt eller kvalitativt empiriskt material i ett vetenskapligt arbete
Efter genomgången kurs ska studenten ha tillägnat sig:
- Kunskaper om tillämpningen av olika kvalitativa metoder i fråga om materialinsamling, analys och rapportering av resultat
- Kunskap om de kvalitativa metodernas användningsområde och utgångspunkter samt kopplingen mellan kvalitativ analys och teorianvändning
- Förmåga att genomföra olika typer av kvalitativa bearbetningar och kvalitativ analys av empiriskt material som intervjuutsagor, texter och bilder
- Förmåga att kritiskt bedöma relevansen av olika metodval beroende på frågeställning och teoretiska perspektiv
- Förmåga att granska vetenskapliga arbetens metodanvändning
Efter genomgången kurs ska studenten ha tillägnat sig:
- Kunskaper om tillämpningen av olika kvantitativa metoder i fråga om materialinsamling, analys och rapportering av resultat
- Kunskap om de kvantitativa metodernas användningsområde och tillämpbarhet samt kopplingen mellan kvantitativ metoder och teoretiska utgångspunkter.
- Förmåga att kritiskt bedöma relevansen av olika metodval beroende på frågeställning och teoretiska perspektiv.
- Fördjupade kunskaper om standardiserad insamling av primärdata.
- Förmåga att tillämpa rumsliga statistiska metoder inbegripet deskriptiva mått, samband och modeller i analyser av primär- och sekundärdata.
- Förmåga att redovisa analyser kartografiskt.
- Förmåga att granska vetenskapliga arbetens metodanvändning
Innehåll
Delkurser
Kursen behandlar centrala geografiska teorier och begrepp samt några huvuddrag inom utvecklingen av ämnets olika inriktningar och perspektiv. Dessutom behandlas frågor om vad teori och teoretiska angreppssätt innebär och vilken roll teorin och begreppen har för den vetenskapliga analysen och ett vetenskapligt arbetes kvalitet.
Kursen behandlar kvalitativa metoder, med inriktning dels mot specifika egenskaper och användningsområden för olika metoder och analysverktyg och dels mot färdighetsövningar i kvalitativ bearbetning och analys. Metoder som kommer att beröras under kursen är intervjuer och analys av intervjumaterial, innehålls- och diskursanalys av både texter och bilder samt observationer.
Kursen är inriktad på att göra studenten förtrogen med etablerade kvantitativa metoder för att beskriva och analysera rumsliga data. I kursen ingår övningar i syfte att stärka färdigheten i att använda olika metoder och att träna studenten att välja rätt metoder i förhållande till aktuella problemställningar och teoretiska perspektiv. I förekommande fall används GIS för redovisningar. Kursen ger också en fördjupning i metodiken för insamlande av primärdata.
Examinationsformer
Delkurs 2: Inlämningsuppgifter, seminarier samt PM.
Delkurs 3: Inlämningsuppgifter, seminarier samt PM.
Arbetsformer
Delkurs 2: Föreläsningar, seminarier och övningar.
Delkurs 3: Seminarier och övningar.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 60 hp i kulturgeografi
Övrigt
Litteratur
- Veal, A. J. (2006) Research methods for leisure and tourism : a practical guide. 3 uppl. Harlow: Financial Times Prentice Hall. (421 s). ISBN 978-0-273-68200-4
Delkurser
- Hay, Iain. (2005) Qualitative research methods in human geography. 2 uppl. South Melbourne, Vic. : Oxford University Press. (339 s). ISBN 0-19-555079-X
Referenslitteratur
Delkurser
- Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (red.). (2007) Diskursanalys i praktiken. 1 uppl. Malmö : Liber. (224 s). ISBN 978-91-47-08644-3
- Ryen, Anne översättning: Torhell, Sven-Erik. (2004) Kvalitativ intervju : från vetenskapsteori till fältstudier. 1 uppl. Malmö : Liber ekonomi. (248 s). ISBN 91-47-07278-4
- Ormsby Tim. (2001) Getting to know ArcGIS desktop : basics of ArcView, ArcEditor, and ArcInfo. Redlands, Calif. : ESRI Press. (541 s). ISBN 1-879102-89-7