Mål
Kursens mål är att studenten skall :
- Känna till grunderna för att analysera ett landskap
- Att i datorlab-miljö kunna analysera och sätta samman digital landskapsinformation
- Kunna förmedla innehållet i en landskapsanalys i syfte att utveckla turistprodukter för en destination
- Kunna redovisa hur problemställning, metodval och analys leder fram till ett vetenskapligt underbyggt resultat
- Visa på förmåga att genomföra och presentera en egen mindre undersökning med hjälp av GIS
Innehåll
Examinationsformer
Multimediapresentation, seminarium, inlämning av guidemanus
Arbetsformer
Föreläsningar, handledning, fältkurs, seminarium och datorlaborationer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För VG krävs väl godkänt på övningar och skriftlig rapport (guidemanus)
Förkunskapskrav
- Introduktion till GIS, 7,5 hp, grundnivå 1 eller motsvarande kunskaper
- Marknadsanalyser med hjälp av GIS 15 hp, grundnivå
Övrigt
Antalet examinationstillfällen begränsas till fem
Vid sent inlämnade arbeten kan ej högre betyg än G erhållas
Kursen kan tillgodoräknas i Turismvetenskap
Kursen förutsätter undervisning i datormiljö för att träna studenterna i rektifiering av kartor, digital skaltransformation, koordinatsättning och bearbetningar av bild- och ljudfiler. Förflyttning av data mellan vanlig dator och handdator ställer liknande krav på tillgång till datorlab.
Ersätter KG1023