Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper och färdigheter i objektorienterad programmering samt kan sätta dessa kunskaper i ett didaktiskt sammahang för att planera, genomföra och värdera egen undervisning utifrån styrdokument.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp inom objektorienterad programmering
- redogöra för olika rön som behandlar hur elever kan utveckla olika förmågor genom programmering
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- använda olika problemlösningsstrategier och algoritmer för att skapa en strukturerad design vid utveckling av datorprogram
- använda programsatser som innehåller variabler av olika datatyper, selektioner och iterationer
- skapa och använda egendefinierade klasser innehållande egenskaper och metoder
- använda programmering för problemlösning i olika ämnen
- visa didaktisk förmåga att planera, genomföra, reflektera över och utvärdera undervisning där programmering ingår
Innehåll
Kursen tar upp objektorienterad programmering och hur programmering kan användas i undervisning. Kursen behandlar grundläggande begrepp inom programmering såsom klasser, objekt, metoder, datatyper, selektion och iteration. Kursen kopplar till studentens egen undervisning och hur programmering kan användas för problemlösning i olika ämnen.
Examinationsformer
- Seminarier (2 hp)
- Dugga (1 hp)
- Tentamen programmering (3 hp)
- Undervisningsuppgift (1,5 hp)
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier, övningar i programmering. I kursen ingår en fältuppgift.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Denna utbildning är en uppdragsutbildning. Sökande ska komplettera sin ansökan med ett skriftligt intyg från sin skolhuvudman.
Antal examinationer per moment är maximerat till fem.
När kursen ges som webbaserad online-kurs ges den i Windowsmiljö. Andra operativsystem accepteras, men ingen support ges på dem. Internet-uppkoppling om minst 2Mbit/s krävs för studierna. Vidare krävs en webbkamera och ett headset eller en mikrofon.
Summary in English
Knowledge and understanding
On completion of the course the student shall be able to:
- Explain basic concepts in object-oriented programming
- Explain different findings that deal with how students can develop different abilities through programming
Skills and abilities
On completion of the course the student shall be able to:
- Use different problem-solving strategies and algorithms to create a structured design in computer software development
- Use program kits that contain variables of different data types, selections, and iterations
- Create and use custom classes containing properties and methods
- Use programming for problem solving in different subjects
- Demonstrate the didactic ability to plan, implement, reflect on and evaluate teaching in which programming is included.