Kursplan

Programutvecklingsteknik för lärare

Kurskod
IK1096
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Ämnesgrupp
Informatik/Data- och systemvetenskap
Utbildningsområde
Tekniska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Datateknik1
Informatik2
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
2G1N
Fastställd
Fastställd 2017-08-31.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2017-09-15.
Nedlagd
2020-06-11

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper och färdigheter i objektorienterad programmering samt kan sätta dessa kunskaper i ett didaktiskt sammahang för att planera, genomföra och värdera egen undervisning utifrån styrdokument.

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande begrepp inom objektorienterad programmering
  • redogöra för olika rön som behandlar hur elever kan utveckla olika förmågor genom programmering

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • använda olika problemlösningsstrategier och algoritmer för att skapa en strukturerad design vid utveckling av datorprogram
  • använda programsatser som innehåller variabler av olika datatyper, selektioner och iterationer
  • skapa och använda egendefinierade klasser innehållande egenskaper och metoder
  • använda programmering för problemlösning i olika ämnen
  • visa didaktisk förmåga att planera, genomföra, reflektera över och utvärdera undervisning där programmering ingår

Innehåll

Kursen tar upp objektorienterad programmering och hur programmering kan användas i undervisning. Kursen behandlar grundläggande begrepp inom programmering såsom klasser, objekt, metoder, datatyper, selektion och iteration. Kursen kopplar till studentens egen undervisning och hur programmering kan användas för problemlösning i olika ämnen.

Examinationsformer

  • Seminarier (2 hp)
  • Dugga (1 hp)
  • Tentamen programmering (3 hp)
  • Undervisningsuppgift (1,5 hp)

Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier, övningar i programmering. I kursen ingår en fältuppgift.


Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Denna utbildning är en uppdragsutbildning. Sökande ska komplettera sin ansökan med ett skriftligt intyg från sin skolhuvudman.

Antal examinationer per moment är maximerat till fem.

När kursen ges som webbaserad online-kurs ges den i Windowsmiljö. Andra operativsystem accepteras, men ingen support ges på dem. Internet-uppkoppling om minst 2Mbit/s krävs för studierna. Vidare krävs en webbkamera och ett headset eller en mikrofon.

Summary in English

The overall objective of the course is that the student develops knowledge and skills in object-oriented programming and can put this knowledge into a didactic context for planning, implementing and evaluating his or her own teaching based on policy documents.

Knowledge and understanding
On completion of the course the student shall be able to:

  • Explain basic concepts in object-oriented programming
  • Explain different findings that deal with how students can develop different abilities through programming

Skills and abilities
On completion of the course the student shall be able to:
  • Use different problem-solving strategies and algorithms to create a structured design in computer software development
  • Use program kits that contain variables of different data types, selections, and iterations
  • Create and use custom classes containing properties and methods
  • Use programming for problem solving in different subjects
  • Demonstrate the didactic ability to plan, implement, reflect on and evaluate teaching in which programming is included.