Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- diskutera innebörden av entreprenörskap inom idrott och hälsa
- redogöra för och diskutera hur forskningsresultat kan användas i en affärsidé
- redogöra för retorikens grunder samt kunna använda de retoriska verktygen
- visa förmåga att kommunicera en affärsidé till olika målgrupper och genomföra detta arbete inom givna tidsramar
- formulera en affärsplan med tillhörande budget inom området idrott och hälsa som är förankrad i vetenskapliga resultat där hänsyn tagits till ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.
Innehåll
Entreprenörskap inom området idrott och hälsa sätts i ett nationellt, internationellt och globalt perspektiv. I kursen fördjupas kunskapen om företagande och om den kreativa process att utveckla en affärsidé utifrån gällande forskningsunderlag.
I kursen behandlas också processen med att skapa en affärsplan som, förutom att beskriva affärsmodellen runt affärsidén, även innehåller andra viktiga komponenter så som budget, målgrupp, konkurrens, marknadsföring och kommunikation. I sammanhanget beaktas ekologisk, ekonomisk och social hållbar utveckling. Kursen passar både den som vill starta ett mindre företag eller jobba helt på egen hand som soloprenör eller den som vill vara attraktiv på arbetsmarknaden genom att vara en s.k. intraprenör, som är en entreprenöriell medarbetare i befintliga företag eller organisationer.
I kursen behandlas också processen med att skapa en affärsplan som, förutom att beskriva affärsmodellen runt affärsidén, även innehåller andra viktiga komponenter så som budget, målgrupp, konkurrens, marknadsföring och kommunikation. I sammanhanget beaktas ekologisk, ekonomisk och social hållbar utveckling. Kursen passar både den som vill starta ett mindre företag eller jobba helt på egen hand som soloprenör eller den som vill vara attraktiv på arbetsmarknaden genom att vara en s.k. intraprenör, som är en entreprenöriell medarbetare i befintliga företag eller organisationer.
Examinationsformer
Kursen examineras genom muntlig redovisning, aktivt deltagande i seminarier och workshop och individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska seminarier och workshops.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Muntliga redovisningar, seminarier/workshops, inlämningsuppgifter, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ingår i Tränarprogrammet inriktning hälsa och idrott, 180 hp.
Summary in English
After completing the course, the student shall be able to:
- discuss the meaning of entrepreneurship in sport and health
- explain and discuss how research results can be used in a business concept
- explain what rhetorics is and use rhetorical devices
- demonstrate the ability to communicate a business idea to different audiences and implement this work within given time frames
- formulate a business plan related to the field of health and sport that involves a budget that is based on scientific results where consideration is given to economic, social and ecological sustainability.