Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska ha fördjupade kunskaper om organisation, ledarskap, teamarbete och arbetsmiljö för att i sin sjuksköterskeroll kunna leda vårdarbete på ett hållbart sätt.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den
studerande kunna:
- beskriva sjuksköterskans arbetsledande och samordnande funktion samt organisationens betydelse för omvårdnadsarbetet
- redogöra för regelverk relaterade till arbetsmiljö och patientsäkerhet.
Färdighet
och förmåga
Efter avslutad kurs ska den
studerande kunna:
- kritiskt diskutera gruppdynamiska skeenden och hur organisations- och ledarskapsteorier kan tillämpas i olika sammanhang
- problematisera delegering av arbetsuppgifter, handledning av och samverkan med medarbetare inom och utanför teamet
- analysera utifrån ett hållbarhetsperspektiv hur organisation, ledarskap och arbetsmiljö kan påverka omvårdnaden, patientsäkerheten och personal i vården.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den
studerande kunna:
- reflektera kring ledarskap, förhållningssätt och agerande vid team- och förbättringsarbete
- värdera organisation, ledarskap och arbetsmiljö ur ett jämlikhetsperspektiv
- reflektera kring hur det egna ledarskapet kan utvecklas.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
Modul 1: Ledarskap och teamarbete - 4,5 hp
Modul 2: Arbetsmiljöns betydelse för hållbar och säker vård - 3 hp
Förkunskapskrav
- Personcentrerad vård inom somatisk vård, 15 hp, Personcentrerad vård inom psykiatrisk vård, 7,5 hp och Personcentrerad vård inom olika vårdsammanhang, 15 hp