Lärandemål
Kursen ger en introduktion till tyskspråkig barn- och ungdomslitteratur med tonvikt på samtida texter. Litteratur i olika genrer diskuteras och analyseras ur ett mångfaldsperspektiv, dels med utgångspunkt i allmän litteraturvetenskaplig terminologi, dels med fokus på det barnlitteraturvetenskapliga området. Efter avslutad kurs ska den studerande förutom ökad generell språkkompetens kunna:
- redogöra för de tyskspråkiga ländernas barn- och ungdomslitteratur och dess historia
- tillämpa litteraturvetenskapliga begrepp och använda sig av litterär analysteknik
- reflektera kring texternas pedagogiska budskap
- reflektera kring hur barn- och ungdomslitteratur kan användas med hjälp av digitala medier i språkundervisning på olika nivåer och i olika åldersgrupper
- kritiskt utvärdera det egna lärandet.
Innehåll
I kursen studeras ett urval texter från nutida tyskspråkig barn- och ungdomsfiktion. Kursen utgår från ett brett litteraturbegrepp där även t ex grafisk roman, tecknade serier, filmatiseringar och ljudböcker kan ingå. Verken analyseras och kontextualiseras utifrån olika teman och problematiseras utifrån aktuella frågeställningar och ämnen som t ex genusperspektiv, hållbarhet, dystopi, vardagsrealism, flykt och migration, rasism och hur detta förmedlas till unga läsare. Vidare studeras hur barn- och ungdomslitteratur kommer till uttryck i olika nya medier.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Tyska: Modern tyskspråkig litteratur, 7,5 hp på grundnivå. Dispens beviljas från kravet på svenska för grundläggande behörighet