Kursplan

Portfolio

Kurskod
GT1043
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Grafisk teknologi (GTO)
Ämnesgrupp
Medieproduktion
Utbildningsområde
Tekniska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Grafisk teknologi1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2016-09-22.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2016-12-07.
Nedlagd
2018-06-05

Lärandemål

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • självständigt nyttja sina tidigare förvärvade kunskaper inom grafisk design och grafisk teknologi för att digitalt och analogt effektivt profilera sig själv, och skapa en personlig portfolio (1)
  • muntligt kritiskt diskutera andras personliga profil och portfolio utifrån målgrupp och syfte (2)
  • skriftligt och muntligt redogöra för och motivera sin personliga profil och portfolio utifrån avsedd målgrupp och syfte (3)
  • skapa material som tydligt kommunicerar studentens kompetenser och värderingar, både analogt och digitalt, vilket sker genom samverkan mellan effektiv grafisk formgivning, medvetet val av alster samt beskrivande och personliga texter. (4)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • reflektera över sitt förhållningssätt till professionalism och möjliga ansvar i det kommande yrkesutövandet (5)
  • identifiera sina begränsningar och sitt behov av ytterligare kunskaper och färdigheter samt identifiera lämpliga strategier för att tillgodogöra sig dessa. (6)

Innehåll

Denna kurs ger den studerande förutsättningar för att profilera sig själv i det kommande arbetslivet. Detta sker främst genom skapandet av en personlig portfolio och en gemensam utställning, samt genom återkommande reflektioner och diskussioner kring det kommande yrkesutövandet.

I kursen utforskar studenten aktivt sin egen yrkesprofil och vilka uttryckssätt som bäst återspeglar denna. Genom nyttjandet av tidigare förvärvade kunskaper och färdigheter får studenten skapa sitt eget profilmaterial (här innefattande främst portfolio men även annat material som på olika sätt visar studentens yrkesprofil). Under kursens gång övas studenten i att muntligen och skriftligen presentera och motivera sitt profilmaterial och -innehåll på ett övertygande sätt, med målgrupp och syfte i särskild åtanke. Studenten får även muntligt kritiskt diskutera andras profilmaterial och -innehåll utifrån samma kriterier.

I parallella gemensamma reflektionssamtal får studenten dessutom aktivt reflektera över sitt eget förhållningssätt till professionalism och sitt möjliga ansvar i det kommande yrkesutövandet. Under diskussionerna identifierar studenten även sina begränsningar samt sitt behov av fortsatta kunskaper och färdigheter, och redogör samtidigt för vilka strategier hon eller han tänker använda för att i framtiden fortsätta utvecklas inom området.

Dessa reflektioner redovisas skriftligen.

Kursen avslutas med att studenten tillsammans med övriga kursdeltagare gemensamt planerar, marknadsför och genomför en avslutande examensutställning.

Examinationsformer

  • Visuell, muntlig och skriftlig presentation (6,5 hp)
  • Inlämningsuppgift och obligatoriskt seminarium (1 hp)

Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier samt grupparbeten.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Inlämningsuppgift och obligatoriska seminarier, U–G.

Visuell, muntlig och skriftlig presentation U - VG.

Förkunskapskrav

  • Design och publicering av webbsidor 7,5 hp
  • Reklamprojekt 2, 7,5 hp

Övrigt

Bedömningar av respektive prestation sker endast under den tidsperiod som framgår av presenterad studiehandledning. Vid betyget U på någon av prestationerna i kursen efter denna tidsperiod, hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle.

Ersätter GT1039.