Kursplan

Svenska 2 för grundlärare 4-6

Kurskod
GSV2ZX
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska (SVE)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska språket1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2023-01-23.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-01-23.

Mål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar fördjupad kunskap om barns skriftspråksutveckling, grundläggande skriftspråksundervisning och barn- och ungdomslitteratur samt didaktiska perspektiv på dessa. Den studerande ska även utveckla en förståelse för vetenskapliga teorier inom kunskapsområdet och förtrogenhet med att läsa och tolka vetenskapliga publikationer.

Delkurser

1.
Skriftspråksutveckling, 5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:

  • visa fördjupad kunskap om grundläggande läs- och skrivutveckling hos barn i åldrarna 5-13 år
  • redogöra för teorier om barns skriftspråksutveckling i första- och andraspråksperspektiv med fokus på åldrarna 5-13 år
  • visa god kännedom om svenska språkets principer för skrift i relation till dess fonologi
  • redogöra för och reflektera över skriftspråksundervisningens innehåll, traditioner och institutionella villkor med fokus på styrdokument och kursplaner i svenska gällande årskurs 4-6
  • visa kännedom om användning av språkliga, digitala och estetiska uttrycksformer i syfte att skapa goda förutsättningar att stimulera elevers skriftspråksutveckling
  • visa kännedom om relationer mellan utveckling av språk och kunskap i olika ämnen, med inriktning mot årskurs 4-6
  • reflektera över och planera anpassning av skriftspråksundervisning så att elever med olika språklig bakgrund och olika förutsättningar ges goda villkor för sin skriftspråksutveckling
  • läsa en avhandling av relevans för delkursen och presentera denna
  • med grund i läst avhandling skriftligt analysera och jämföra olika teorier om barns skriftspråksutveckling och självständigt reflektera över teoriernas implikationer för undervisning och lärande i årskurs 4-6.

2.
Stimulera och studera språkutveckling i årskurs 4-6, 5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om teorier om skrivande och skrivutveckling i första- och andraspråksperspektiv med särskilt fokus på årskurs 4-6
  • redogöra för och reflektera över skrivundervisningens innehåll, traditioner och institutionella villkor med fokus på styrdokument och kursplaner i svenska gällande årskurs 4-6
  • visa förståelse för barns skriftbruk i och utanför skolan samt för hur samspel däremellan kan få betydelse för undervisningen
  • analysera skrivna texter i olika genrer som läses och produceras i årskurs 4-6
  • visa kunskap om hur undervisning i skrivande och läsande av texter i olika genrer kan stärka skriftspråksutvecklingen
  • visa förståelse för hur olika medieformer kan användas för såväl elevers skriftspråksutveckling som för utvecklandet av nya former av skriftspråksundervisning
  • analysera och bedöma elevers skrivförmåga utifrån autentiska texter och visa förståelse för hur bedömning av skrivna texter kan genomföras i skolan och hur denna bedömning förhåller sig till övrig undervisning
  • reflektera över och planera individualiserad skrivundervisning så att elever med olika språklig bakgrund och olika förutsättningar inkluderas
  • sammanställa och diskutera innehållet i denna delkurs utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
  • visa fördjupad förmåga att självständigt tala och skriva i olika genrer på välfungerande svenska.

3.
Litteraturen i klassrummet, 5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:

  • visa fördjupad kunskap om litteraturvetenskapliga begrepp och tiilämpa dessa vid analys av skönlitterära texter med särskild relevans för årskurs 4–6
  • redogöra för och diskutera läsmiljöns betydelse och didaktiska implikationer
  • reflektera över och jämföra olika sätt att se på litteraturläsning och förståelse
  • visa kunskap om multimodalt berättande och estetiska lärprocesser i relation till svenskämnets litteraturundervisning
  • visa förmåga att utforma undervisning med tematiskt upplägg där eget val av skönlitterära texter med särskild relevans för årskurs 4–6 ingår
  • jämföra och värdera forskning inom det litteraturdidaktiska fältet.

Innehåll

Kursen består av tre delkurser. I alla delkurserna ska den studerande öva sin egen språkfärdighet, både muntligt och skriftligt, samt utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till kursinnehållet.

Delkurser

1.
Skriftspråksutveckling, 5 högskolepoäng

I delkurs 1 behandlas teoretiska och didaktiska perspektiv på språkutveckling med särskilt fokus på tidig skriftspråksutveckling. Delkursen innehåller en överblick över skriftspråksundervisningens traditioner och samtida institutionella styrdokument. Särskilt behandlas svenskans principer för relationer mellan tal och skrift, så som koppling mellan fonem och bokstav samt mellan tal och stavning. Vidare studeras olika slag av språkutvecklande undervisning samt hur varierade uttrycksformer och arbetssätt kan stimulera elevers språkutveckling och lärande. Användning av digitala och estetiska verktyg behandlas särskilt liksom frågor om källkritik. Dessutom behandlas relationer mellan utveckling av språk och kunskap i skolans olika ämnen. Inom delkursens ram läser den studerande en avhandling av relevans för delkursens innehåll och presenterar denna såväl muntligt som skriftligt. I samband med detta genomför den studerande en analys där avhandlingens teoretiska utgångspunkter relateras till andra teorier om barns språkutveckling.

2.
Stimulera och studera språkutveckling i årskurs 4-6, 5 högskolepoäng

I delkurs 2 studeras stimulering av och studier på barns språkutveckling i årskurs 4-6. Vidare behandlas aktuell forskning om tidig skriftspråksutveckling, barns skriftspråksanvändning i och utanför skolan samt relationer mellan dessa. Särskilt uppmärksammas olika medier och modaliteter, hur nya skriftspråksformer utvecklas samt hur detta kan påverka undervisningen. Inom delkursens ram presenteras olika slag av bedömning av barns språk och den studerande genomför en analys av barns språk i tal och skrift. Vidare genomför den studerande ett mindre, självständigt arbete i form av planering av språkstimulerande undervisning med stöd i tillämpbara teorier. Detta redovisas såväl muntligt som skriftligt.

3.
Litteraturen i klassrummet, 5 högskolepoäng

I delkurs 3 behandlas didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur, däribland undervisning som rör estetiska lärprocesser och multimodalt berättande samt tematisk undervisning. I delkursen behandlas också läsmiljöns betydelse samt olika perspektiv på relationen mellan litteraturläsning och förståelse. Dessutom innehåller delkursen fördjupade perspektiv på litteraturanalys och det litteraturdidaktiska forskningsfältet. Inom delkursens ram genomför den studerande ett tematiskt grupparbete och en enskild litteraturanalys som båda inbegriper skönlitterär text med särskild relevans för årskurs 4-6.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande vid seminarier
  • Muntliga presentationer
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Mindre, självständiga arbeten som redovisas muntligt och skriftligt
  • En salstentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst två moduler.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Skriftspråksutveckling - 5 hp | U–VG
  • Stimulera och studera språkutveckling i årskurs 4-6 - 5 hp | U–VG
  • Litteraturen i klassrummet - 5 hp | U–VG

Behörighet

  • Svenska 1 för grundlärare 4-6, 15 hp

Övrigt

I kursen ingår 1-2 fältdagar vid en grundskola samt en obligatorisk träff om 2-3 dagar på campus.
Vid muntliga examinationer är webbkamera obligatoriskt för nätstuderande.

Denna kurs överlappar äldre kurskod SV1045 samt kurserna Svenska 2: Läs- och skrivutveckling och läs- och skrivundervisning, 15 hp och Svenska 2 för grundlärare F-3, 15 hp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.