Kursplan

Svenska som andraspråk III - Andraspråksforskning: tematisk fördjupning

Kurskod
GSS39Q
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska som andraspråk1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2023-12-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-19.

Mål

Kursens övergripande syfte är att den studerande fördjupar sig i ett kunskapsområde inom ramen för andraspråksforskning och svenska som andraspråk.
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • identifiera ett avgränsat forskningsområde inom ämnet
  • identifiera aktuell och relevant forskning av vetenskaplig betydelse för det valda området
  • kritiskt granska och diskutera forskning inom det valda området
  • identifiera aktuella och intressanta frågor inom fältet
  • formulera ett syfte och en relevant metodologisk grund för en tänkt studie inom det valda området.

Innehåll

Inom kursen fördjupas kunskap inom specifika forskningsområden inom svenska som andraspråk enligt studenternas val. Den studerande sätter sig in i det valda forskningsområdet vad gäller några centrala teorier, aktuella studier med fokus på forskningsfrågor och resultat. Inom ramen för kursen identifierar den studerande frågor inom området som är av vetenskapligt intresse och skriver en forskningsöversikt inom det valda området.

Examinationsformer

  • Skriftlig och muntlig presentation
  • Skriftlig forskningsöversikt

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Andraspråksforskning: tematisk fördjupning - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • 52,5 hp inom huvudområde svenska som andraspråk

Övrigt

Kursen överlappar kursen Svenska som andraspråk III - Andraspråksforskning, 15 hp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.