Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva faktorer som på samhälls- och utbildningsnivå påverkar elevers lärande, utveckling och identitet
- redogöra för och diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
- reflektera över hur frågor om identitet och interkulturalitet påverkar elevers lärande av ett andraspråk
- redogöra för och diskutera hur språkliga samt kulturella mönster och hierarkier i skola och samhälle påverkar elevers villkor för lärande
- redogöra för och diskutera språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och interkulturella arbetssätt i undervisningen.
Innehåll
I denna kurs behandlas faktorer på samhälls- och
utbildningsnivå som påverkar andraspråkselevers och nyanlända elevers lärande, identitet och
utveckling i ett svenskt skolsammanhang. Särskilt uppmärksammas och diskuteras hur
pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena
lärandemiljöer samt hur språkideologier, normer, hierarkier, värderingar och
förhållningssätt i skola och samhälle påverkar elevers villkor för språk-, kunskaps- och identitetsutveckling. I kursen belyses och diskuteras frågor om identitet, interkulturalitet och lärande av ett andraspråk med fokus på barn i förskolan och elever i grundskolan.
I kursen introduceras och diskuteras ett språk- och
kunskapsutvecklande arbetssätt och ett interkulturellt förhållningssätt inom vilka elevens flerspråkighet och erfarenheter används som resurser för lärande
i klassrummet. Dessa pedagogiska förhållningssätt diskuteras i relation till kartläggning,
bedömning och måluppfyllelse.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.
Övrigt
Kursen ges endast som uppdragsutbildning.
Kursen ges på halvdistans med 2-4 fysiska träffar samt nätbaserade träffar. Högskolans lärplattform Learn samt Adobe Connect används. För nätbaserat deltagande krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator.