Kursplan

Den globala skolan - förskola och grundskola

Kurskod
GSS22P
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Ämnesgrupp
Svenska som andraspråk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska som andraspråk1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2018-04-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-04-19.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva faktorer som på samhälls- och utbildningsnivå påverkar elevers lärande, utveckling och identitet
  • redogöra för och diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
  • reflektera över hur frågor om identitet och interkulturalitet påverkar elevers lärande av ett andraspråk
  • redogöra för och diskutera hur språkliga samt kulturella mönster och hierarkier i skola och samhälle påverkar elevers villkor för lärande
  • redogöra för och diskutera språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och interkulturella arbetssätt i undervisningen.

Innehåll

I denna kurs behandlas faktorer på samhälls- och utbildningsnivå som påverkar andraspråkselevers och nyanlända elevers lärande, identitet och utveckling i ett svenskt skolsammanhang. Särskilt uppmärksammas och diskuteras hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer samt hur språkideologier, normer, hierarkier, värderingar och förhållningssätt i skola och samhälle påverkar elevers villkor för språk-, kunskaps- och identitetsutveckling. I kursen belyses och diskuteras frågor om identitet, interkulturalitet och lärande av ett andraspråk med fokus på barn i förskolan och elever i grundskolan.
I kursen introduceras och diskuteras ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och ett interkulturellt förhållningssätt inom vilka elevens flerspråkighet och erfarenheter används som resurser för lärande i klassrummet. Dessa pedagogiska förhållningssätt diskuteras i relation till kartläggning, bedömning och måluppfyllelse.

Examinationsformer

Kursen examineras genom muntliga redovisningar, skriftliga inlämningsuppgifter samt en hemtentamen.

Arbetsformer

Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, diskussionsforum och fältuppgift.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.

Övrigt

Kursen ges endast som uppdragsutbildning.

Kursen ges på halvdistans med 2-4 fysiska träffar samt nätbaserade träffar. Högskolans lärplattform Learn samt Adobe Connect används. För nätbaserat deltagande krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator.