Kursplan

Studiehandledning på modersmål

Kurskod
GSS22M
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Ämnesgrupp
Svenska som andraspråk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska som andraspråk1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2018-04-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-04-19.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för grundläggande styrdokument och regelverk i svensk skola inklusive skolans kunskaps- och värdegrundsuppdrag
  • diskutera studiehandledningens utformning, genomförande och arbetssätt samt reflektera kring sin roll som studiehandledare
  • diskutera förutsättningar för flerspråkiga och nyanlända elever att utvecklas mot de mål som anges i läroplaner och kursplaner
  • beskriva och diskutera inkluderande och interkulturellt förhållningssätt i skolan generellt och i studiehandledningen specifikt, samt diskutera hur egna attityder och förhållningssätt påverkar elevernas utveckling och lärande
  • redogöra för didaktiska modeller och perspektiv samt studieteknik som främjar lärande samt exemplifiera framgångsrika arbetssätt, metoder och användbara digitala verktyg
  • redogöra för hur skolan kan ge förutsättningar för parallell språk- och kunskapsutveckling hos elever samt relationen mellan vardagsspråk, skolspråk och ämnesspråk
  • diskutera hur skolan kan skapa framgångsrika samarbetsformer mellan studiehandledare och klass- och ämneslärare och hur fjärrundervisning för studiehandledning kan utformas.

Innehåll

I kursen belyses betydelsen av studiehandledning på modersmål för nyanlända och flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling. Vidare behandlas grunderna i den svenska skolans styrdokument, värdegrund- och kunskapsupprag. Studiehandledares pedagogiska uppdrag med fokus på stöd i elevers språk- och kunskapsutveckling diskuteras utifrån ett flerspråkigt och interkulturellt perspektiv. Grundläggande teoretiska perspektiv på flerspråkighet, interkulturalitet samt språk- och kunskapsutveckling introduceras likväl som relationen mellan vardagsspråk, skolspråk och ämnesspråk. Dessa perspektiv diskuteras med fokus på didaktiska modeller och arbetssätt inom studiehandledning på modersmål samt samarbete med klass- och ämneslärare.

Examinationsformer

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, muntliga redovisningar, skriftliga inlämningsuppgifter samt hemtentamen.

Arbetsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier och handledning.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.

Övrigt

För nätbaserade inslag på kursen krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator.

Kursen är en uppdragsutbildning och erbjuds inom ramen för Skolverkets nationella skolutvecklingsprogram (se: https://www.skolverket.se/skolutveckling/nationella-skolutvecklingsprog).
För att vara behörig till kursen krävs skolhuvudmannens godkännande samt svenska/svenska som andraspråk B/3 eller motsvarande kunskapsnivå.