Kursplan

Ryska för modersmålslärare: språkets struktur i ett kontrastivt perspektiv

Kurskod
GRY37X
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Ryska (RYA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ryska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2023-12-04.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-04.

Mål

Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • visa systematiserade kunskaper om ryska språkets struktur när det gäller fonetik, morfologi, syntax och lexikon
  • analysera olika företeelser i ryska språket i jämförelse med svenska, vad gäller såväl fonologiska som morfologiska, syntaktiska och semantiska drag
  • använda ryska och svenska grammatiska begrepp vid analys av ryska språkets struktur
  • utföra fonetiska, grammatiska och lexikala analyser av flerspråkiga elevers språkutveckling i ryska.

Innehåll

I kursen studeras det ryska språkets struktur i ett språktypologiskt och tvärspråkligt perspektiv främst vad det gäller fonetik, morfologi, syntax och lexikon, där inslag av kontrastiva moment mellan det ryska och det svenska språken förekommer. Särskild vikt läggs vid svårigheter vid inlärning av ryska som modersmål i en begränsad språkmiljö. Inlärares språkbruk analyseras.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Muntliga redovisningar
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftlig hemtentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 9 hp.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Seminarier och muntliga redovisningar - 6 hp | U–VG
  • Skriftliga analyser och inlämningsuppgifter - 6 hp | U–VG
  • Skriftlig hemtentamen - 3 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Modersmål ryska 2

Övrigt

Undervisningen sker på ryska och svenska.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.