Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för centrala didaktiska och ämnesdidaktiska begrepp och teoretiska modeller,
- redogöra för olika teorier om pedagogiskt ledarskap i ett didaktiskt och yrkesetiskt perspektiv,
- utifrån gällande läroplan kritiskt reflektera över undervisningsämnet i förhållande till ämnesdidaktiska och läroplansteoretiska perspektiv,
- utifrån skolans styrdokument, självständigt och i samarbete med andra, planera undervisning i ämnet idrott och hälsa med hänsyn till elevers olika förutsättningar,
- argumentera för egna didaktiska val i samband med planering av ämnesundervisning,
- reflektera över hur de egna ämneskunskaperna kan omsättas till undervisning utifrån styrdokumentens syfte och centrala innehåll,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande som stöd för den pedagogiska verksamheten.
Innehåll
I kursen lyfts didaktiska frågor och utmaningar fram vilka preciseras och diskuteras med hjälp av didaktisk och ämnesdidaktisk teoribildning, läroplansteori och skolans styrdokument. Kursen behandlar även teorier om pedagogiskt ledarskap där den studerande reflekterar över sin egen utveckling till ämneslärare utifrån ett yrkesetiskt perspektiv. I kursen får den studerande utifrån aktuella styrdokument och kursens olika perspektiv skriva en undervisningsplanering samt argumentera för de didaktiska val som görs.
Examinationsformer
- Skriftlig inlämningsuppgift
- Seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Didaktik och ledarskap för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Idrott och hälsa 1, Naturkunskap 1b alt 1a1+1a2 och Matematik 4 eller Matematik D
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.