Kursplan

Introduktion till läraryrket för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL

Kurskod
GPG3AB
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-02-06.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-02-15.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för och reflektera över lärares uppdrag utifrån skolans värdegrund,
  • redogöra för utbildningsvetenskaplig forskning och reflektera över dess koppling till lärarens uppdrag,
  • redogöra för grundläggande begrepp i en lärares bedömningspraktik,
  • identifiera och beskriva bedömningens olika funktioner i grundskolans senare del,
  • analysera och beskriva hur bedömning i olika ämnen på olika sätt påverkas av olika aktörer och ämnestraditioner.

Innehåll

Kursen behandlar lärares uppdrag med särskilt fokus på skolans värdegrund inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna, frågor som rör identitet och etnicitet i den pedagogiska verksamheten samt hållbar utveckling.

I kursen får studenten ta del av, granska och diskutera aktuell utbildningsvetenskaplig forskning samt dess betydelse för lärares uppdrag och verksamhet.

Kursen behandlar också grundläggande begrepp och kunskaper om bedömningens funktion i grundskolans senare del samt hur bedömningen påverkas av olika faktorer så som styrdokumentens skrivningar, lärare och elevers förförståelse och förväntningar samt olika ämnestraditioner.

Examinationsformer

  • Skriftlig inlämningsuppgift
  • Seminarium

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Introduktion till läraryrket för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.