Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika aspekter av omsorg relaterat till förskolläraryrket
- diskutera hur omsorg i förskolan kan påverka barns utveckling och lärande
- resonera om sin egen relationsskapande förmåga i relation till barns trygghet och välbefinnande
- redogöra för vad yrkesetik kan innebära i förskolläraryrket
- sakligt kommunicera kursens innehåll och tillämpa ett yrkesspecifikt språk
Innehåll
Kursen behandlar omsorg i en förskolepedagogisk
verksamhet och olika aspekter av omsorg lyfts fram. Styrdokumentens skrivningar
synliggörs och relationer mellan omsorg, undervisning och lärande diskuteras i
kursen. Mellanmänskliga relationers och omsorgshandlingars betydelse för barns
utveckling, lärande, trygghet och välbefinnande diskuteras och relateras till
studentens egna erfarenheter. I kursen behandlas yrkesetik i förskolepedagogisk
verksamhet med fokus på etiska aspekter av relationer mellan pedagoger och
barn. Studentens skriftliga kommunikation övas i kursen.
Examinationsformer
Kursens mål examineras genom inlämningsuppgifter, skriftlig tentamen samt muntlig presentation och diskussion av seminarieuppgifter.
Arbetsformer
Kursens
arbetsformer är seminarier, föreläsningar,
workshops och fältuppgifter.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.