Kursplan

Utveckling och lärande - KPU

Kurskod
GPG2QG
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2021-06-02.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-08-30.
Reviderad
Reviderad 2021-06-18.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2021-06-18.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskap om olika teoretiska perspektiv på ungdomars utveckling och lärande i grundskolans senare år och gymnasieskolan.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om skolans värdegrund och samhällsuppdrag i relation till teorier om elevers utveckling och lärande
  • visa kunskap om olika teoretiska perspektiv på lärande och utveckling samt visa förståelse för hur dessa perspektiv kan leda till olika förhållningssätt i den pedagogiska verksamheten med särskilt fokus på undervisning
  • visa kunskap om hur elevers lärande och utveckling påverkas, begränsas och möjliggörs av skilda sociala, kulturella och ekonomiska villkor, samt neuropsykiatriska svårigheter
  • visa grundläggande kunskap om olika didaktiska teorier gällande elevers lärande inom de undervisningsämnen som ingår i aktuell examen i relation till gällande styrdokument
  • problematisera olika specialpedagogiska perspektiv i relation till elevers lärande
  • reflektera över olika digitala lärresursers möjligheter och begränsningar i den pedagogiska verksamheten samt visa förståelse för digitala kulturer och sociala medier och deras betydelse för ungdomars och vuxnas utveckling och lärande
  • visa förmåga till vetenskapligt skrivande
  • visa förmåga att samverka med medstuderande
  • visa förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift, samt använda digitala verktyg.

Innehåll

I kursen studeras utveckling och lärande i relation till den pedagogiska verksamheten och ämnesdidaktiska frågeställningar. Elevers utveckling och lärande sätts i relation till teorier om ungdomars uppväxtvillkor, med särskilt fokus på frågor om identitet i ljuset av skiftande sociala, kulturella och ekonomiska villkor. I kursen introduceras olika specialpedagogiska perspektiv vilka sätts i relation till elevers utveckling och lärande såväl som till den pedagogiska verksamheten i grunskolans senare år och gymnasieskolan. Kursen ger även den studerande möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till teknikburna kunskapsprocesser i grundskolans åk 7-9 och gymnasieskolan genom att belysa deras möjligheter och utmaningar i den pedagogiska verksamheten.

Examinationsformer

Kursen examineras genom en skriftlig hemtentamen, muntliga och skriftliga redovisningar samt genom aktivt deltagande i seminarier.

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar samt obligatoriska seminarier, grupparbete och individuella uppgifter.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Muntliga och skriftliga redovisningar, hemtentamen, 7,5 hp.

Förkunskapskrav

  • Ämnesstudier om minst 90 hp i ett undervisningsämne

Övrigt

Vid muntliga examinationer är webbkamera obligatoriskt för nätstudenter.

Undervisningsämne är ett av de ämnen den studerande har med sig från de ämnesteoretiska studierna.

Kursen motsvarar PG1074.