Kursplan

Självständigt arbete med inriktning mot utvärdering och utvecklingsarbete, för vidare studier

Kurskod
GPG2EJ
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2020-02-26.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-08-31.

Lärandemål

Kursens övergripande syfte är att den studerande ska kunna bidra till utvecklingen av gymnasial yrkesutbildning genom att självständigt och med ett vetenskapligt förhållningssätt urskilja, formulera och undersöka problem. Kursen omfattar utvärderings- och utvecklingsarbete och syftar till att ge den studerande vetenskaplig kompetens inför fortsatta studier.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • kritiskt granska och problematisera olika modeller för och teorier om utvärdering och utvecklingsarbete inom pedagogisk verksamhet utifrån arbetet i skolan
  • formulera en problemställning med tillhörande forskningsfrågor som berör utvärdering och utvecklingsarbete i samband med yrkesutbildning
  • visa god förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
  • visa fördjupade kunskaper inom yrkesutbildning och insikt i aktuell forskning och utvecklingsarbete av relevans för den valda problemformuleringen
  • visa förmåga att utifrån en problemställning och med hänsyn till forskningsetiska avvägningar, självständigt samla in, systematisera, problematisera och värdera empiriskt material samt kritiskt granska egna och andras forskningsresultat
  • visa förmåga att, med högt ställda krav på skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga, presentera och argumentera för de val och överväganden som gjorts i samband med undersökningens genomförande i relation till undersökningens resultat, samt att förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett sakligt och konstruktivt sätt
  • visa förmåga att kritiskt granska, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.

Innehåll

Kursen innehåller studier av modeller och teorier för utvärdering och utvecklingsarbete omfattande såväl enskilda lärares som organisationsövergripande arbete. Kursen genomförs i form av, dels en gemensam kursdel, dels ett självständigt arbete med fokus på gymnasial yrkesutbildning. Med stöd av en utsedd handledare preciseras problemställning, syfte och frågeställningar. Vidare insamlas och undersöks ett empiriskt material med hjälp av lämpliga metoder. Metodologiska och forskningsetiska avvägningar diskuteras. Resultatet av undersökningen jämförs med tidigare forskningsresultat. Val av teoretiska perspektiv, vilka forskningsmetoder som används och behandlas samt vilken litteratur som är mest ändamålsenlig styrs av det aktuella undersökningsområdet och de frågeställningar som väljs. Arbetet presenteras i form av en vetenskaplig uppsats, vilken kan kompletteras med andra redovisningsformer. Den studerande försvarar sitt arbete och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes arbete vid ett ventileringsseminarium.

Examinationsformer

Kursen examineras i form av en vetenskaplig uppsats som den studerande presenterar och försvarar vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en medstuderandes examensarbete.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska seminarier samt självständigt arbete under handledning, individuellt och i grupp.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering

  • Självständigt arbete, 15 hp, U-VG

Förkunskapskrav

  • Yrkeslärarexamen

Övrigt

Kursen avslutats med en obligatorisk campusträff då ventilering av uppsatser sker.

Kursen motsvarar GPG2AA.