Kursplan

Lärares ledarskap

Kurskod
GPG27X
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2019-03-07.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2019-03-07.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att stärka utbildade lärare i sin yrkesutövning genom utvecklandet av ett reflekterande pedagogiskt ledarskap.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • visa förståelse för vad som kännetecknar ett ledarskap i klassrummet som förebygger och hanterar olika sociala relationer och konflikter
  • visa förtrogenhet med relevanta och aktuella styrdokument samt reflektera över relationen mellan styrdokument och lärares/förskollärares professionella autonomi i form av medvetna didaktiska val
  • visa kunskap om möjligheter och utmaningar med att leda undervisning i flerspråkiga och interkulturella pedagogiska miljöer
  • visa kunskap om olika former av bedömning av såväl elevers/barns utveckling och lärande som av den egna pedagogiska verksamheten
  • visa förståelse för skolans/förskolans centrala normer och värden samt reflektera över hur den demokratiska värdegrunden kan beaktas och förankras i den pedagogiska verksamheten
  • visa didaktisk förmåga att använda digitala verktyg för att stödja elevers/barns utveckling och lärande.

Innehåll

Kursen behandlar centrala aspekter av det pedagogiska ledarskap som är en förutsättning för ett professionellt yrkesutövande i dagens skola och förskola, såsom sociala relationer och konflikthantering, flerspråkiga och interkulturella elev-/barngrupper, bedömning (och betygsättning), samt yrkesetik och värdegrund. Dessa aspekter behandlas i ljuset av skollagen och förskolans/grundskolans/gymnasieskolans läroplan. Genomgående i kursen behandlas också digitaliseringens betydelse för dagens skola/förskola och hur digitala verktyg kan användas på ett kritiskt och kreativt sätt för att stödja elevers och barns utveckling och lärande.

Examinationsformer

Aktivt deltagande i seminarier, muntliga presentationer och skriftliga inlämningsuppgifter.

Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier och eget arbete. I kursen ingår också obligatoriska moment som genomförs i den egna pedagogiska verksamheten.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Betygsrapportering:

  • Seminarier, muntliga presentationer, skriftliga inlämningsuppgifter, 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Lärarexamen

Övrigt

Kursen vänder sig till personer med någon form av behörighetsgivande lärar- eller förskollärarexamen som valt att återvända till läraryrket efter en viss tids frånvaro.