Kursplan

Matematik 2 för grundlärare 4-6

Kurskod
GMD2HK
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Matematikdidaktik (MDI)
Ämnesgrupp
Utbildningsvetenskap teoretiska ämnen
Utbildningsområde
Naturvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2020-08-27.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-08-27.
Reviderad
Reviderad 2020-09-16.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2020-09-16.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • utifrån matematikdidaktiska ramverk, teorier och perspektiv analysera och problematisera undervisning i matematik som möter individers och elevgruppers olikheter
  • med grund i aktuella styrdokument analysera, bedöma och betygsätta elevers matematiska prestationer samt kommunicera bedömningars resultat till olika inblandade
  • problematisera och värdera olika praktiker för och perspektiv på bedömning och betygsättning i årskurserna 4–6
  • utifrån bedömning av elevers kunskaper och prestationer kritiskt granska och modifiera olika didaktiska val
  • förklara och motivera grundläggande modeller och metoder med hjälp av olika uttrycksformer inom områdena samband och förändring, algebra samt sannolikhet och statistik som utgör baskunskaper för undervisning i årskurserna 4–6
  • använda och argumentera för valet av modeller och metoder för att lösa uppgifter inom områdena: samband och förändring; algebra; sannolikhet och statistik, samt använda grundläggande begrepp och matematisk notation för att redogöra för lösningar
  • föra och följa matematiskt grundade resonemang i förhållande till kursens innehåll och uppgifter samt bearbeta och uttrycka matematiskt innehåll med hjälp av olika digitala verktyg
  • skriftligt och muntligt kommunicera kursens innehåll, anpassat till situation
  • analysera och kritiskt granska vetenskaplig text med avseende på teori, metod och resultat samt använda dessa analyser i akademiskt skrivande.

Innehåll

I kursen behandlas forskning om hur elever i årskurs 4 – 6 utvecklar sina matematiska förmågor. Kursen behandlar också frågor om hur undervisning som bidrar till denna utveckling kan planeras, genomföras, varieras, anpassas och följas upp på ett sätt som möter individers och elevgruppers olikheter. Kursen behandlar även forskning om bedömning och betygsättning av elevers kunskaper, förmågor och prestationer i matematik samt relationen mellan bedömningen och undervisningen.

Kursen behandlar de matematiska områdena samband och förändring, algebra samt sannolikhet och statistik. Tonvikt läggs under kursen på den studerandes egna matematiska förmågor och kunskaper inom dessa områden samt utvecklandet av ett matematiskt språk med fokus på matematisk notation.

Examinationsformer

Examination sker genom muntliga och skriftliga redovisningar under seminarier samt salstentamina.

Arbetsformer

Föreläsningar samt obligatoriska seminarier och uppgifter som bearbetas enskilt och/eller i grupp.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Muntliga och skriftliga redovisningar, tentamen, 15 hp.

Förkunskapskrav

  • Matematik 1a för grundlärare 4-6, 7,5 hp och Matematik 1b för grundlärare 4-6, 7,5 hp

Övrigt

Kursen innehåller en till två fältdagar i årskurs 4–6 samt en obligatorisk campusträff om en till två dagar.

Kursen motsvarar MD2016 och MD2018.