Kursplan

Klättring för alla

Kurskod
GIH36P
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Idrotts- och hälsovetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2023-09-28.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-09-28.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra och argumentera för ”Climbing for all”-konceptet.
  • planera och utvärdera ett “prova på” klättringspass för en specifik grupp.
  • planera, genomföra och utvärdera träningspass för olika målgrupper av klättrare med särskilda behov.
  • redogöra för och praktiskt tillämpa lämpliga individanpassade didaktiska metoder för undervisning av klättrare med särskilda behov.
  • visa förståelse för och redogöra för principiella skillnader i tävlingsformer för barn, ungdomar, vuxna samt klättrare med särskilda behov.
  • planera och genomföra informationsmöten om klättring för olika målgrupper.
  • ge praktiska exempel och föreslå nya metoder för hur klättrare kan rekryteras och behållas inom idrotten samt hur de kan erbjudas jämställda förutsättningar under sin tid som klättrare.

Innehåll

Kursen behandlar och exemplifierar både teoretiskt och praktiskt det så kallade “Climbing for all“- konceptet. Konceptet innefattar att klättringsträning ska vara tillgänglig för olika typer av människor utefter deras specifika behov, förutsättningar och ambitionsnivå. Kursen belyser vikten av att initiera möjligheter till inkludering och jämlikhet samt skapa en miljö som uppmuntrar till delaktighet under en livstid.

Vidare belyses klättring som hälsofrämjande och social aktivitet samt som tävlingsidrott och vilka krav det ställer på klättringstränares kunskaper och didaktiska färdigheter. I takt med att klättringens popularitet ökar med dess inkludering i OS, diskuteras också möjligheterna att främja klättring som en livslång aktivitet och sport.

Studenterna kommer under kursens gång att få planera, genomföra och utvärdera individanpassade träningsupplägg för träning av tekniska, taktiska och fysiska färdigheter för olika målgrupper av klättrare. Vidare får studenterna utforska och analysera olika didaktiska metoder inom klättring för olika målgrupper.

Examinationsformer

  • Praktiska redovisningar
  • Seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter

 

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Praktiska redovisningar, seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter - 15 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.