Kursplan

Rörelse med didaktisk inriktning

Kurskod
GIH2YJ
Poäng
11 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2022-11-14.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-11-14.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment vars syfte är att utveckla elevers allsidiga rörelseförmåga
  • analysera olika rörelsekulturer ur ett normkritiskt perspektiv
  • diskutera rörelseförmågans betydelse för hälsa ur perspektiven jämställdhet, hållbarhet, inkludering och delaktighet
  • med goda rörelsekvaliteter delta i olika rörelseaktiviteter med relevans för professionsutövandet samt problematisera den egna lärprocessen med utgångspunkt i olika teorier om lärande.

Innehåll

Kursen behandlar rörelse och rörelseaktiviteter i syfte att utveckla allsidig rörelseförmåga samt planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Undervisning i rörelse analyseras och problematiseras utifrån teorier om lärande och undervisning. Perspektiven normkritik, inkludering och delaktighet behandlas med fokus på vad som hämmar respektive främjar lärande i rörelse. Innehållet innefattar följande rörelseaktiviteter: gymnastik, parkour och friidrott; dans som träningsform, expressiv form och kulturell form; samt mål- och nätspel.

Examinationsformer

  • Praktiska redovisningar, individuellt och i grupp
  • Skriftliga inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

 

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Redovisningar individuellt och i grupp, skriftliga inlämningsuppgifter - 11 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Idrott och hälsa 1, Matematik 2a alt 2b alt 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2

Övrigt

Kursen överlappar GIH2JB, samt överlappar delvis GIH2EL.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.