Lärandemål
Delkurser
- visa kunskaper i friluftslivsteknik med fokus på ledarskap och säkerhet under vinterinriktat friluftsliv i olika miljöer
- röra sig allsidigt i rörelseformer och sammanhang inom vinterinriktat friluftsliv med relevans för professionsutövandet
- analysera vinterinriktat friluftsliv ur ett normkritiskt perspektiv
- planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment vars syfte är att utveckla förmågan att utöva vinterinriktat friluftsliv med relevans för professionsutövandet.
Efter avslutad delkurs skall den studerande kunna:
- redogöra för grundläggande idrottsfysiologi
- genomföra hjärt- och lungräddning
- planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment vars syfte är att utveckla elevers kunskaper i träningslära
- planera, genomföra och utvärdera uthållighetsträning, styrketräning och rörlighetsträning för olika målgrupper utifrån humanbiologisk kunskap
- analysera och problematisera undervisning i hälsa utifrån föreställningar om kroppen som objekt såväl som subjekt.
Efter avslutad delkurs skall den studerande kunna:
- planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment vars syfte är att utveckla elevers allsidiga rörelseförmåga
- analysera olika rörelsekulturer ur ett normkritiskt perspektiv
- diskutera rörelseförmågans betydelse för hälsa ur jämställdhets- och hållbarhetsperspektiv
- med goda rörelsekvaliteter delta i olika rörelseaktiviteter med relevans för professionsutövandet samt problematisera den egna lärprocessen med utgångspunkt i olika teorier om lärande.
Efter avslutad delkurs skall den studerande kunna:
- på en grundläggande nivå problematisera bedömning som begrepp, samt bedömning av kunskaper och förmågor i skolämnet idrott och hälsa
- på en grundläggande nivå diskutera bedömningars pedagogiska betydelse i skolämnet idrott och hälsa i relation till styrdokument och aktuell forskning
- på en grundläggande nivå analysera undervisningssituationer i förhållande till skolämnet idrott och hälsas mål och kunskapskrav.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- problematisera begreppet bedömning och bedömning av kunskaper och förmågor i skolämnet idrott och hälsa
- diskutera bedömningars pedagogiska betydelse i skolämnet idrott och hälsa i relation till styrdokument och aktuell forskning
Innehåll
Delkurser
I delkursen studeras och praktiseras vinterinriktat friluftsliv med fokus på ledarskaps- och säkerhetsaspekter. Särskild uppmärksamhet ägnas undervisning, progression och bedömning i vinterinriktat friluftsliv. Vinterinriktat friluftsliv som rörelsekultur analyseras och diskuteras utifrån ett normkritiskt perspektiv som bland annat innefattar frågor om jämställdhet, inkludering och enskilda elevers lärande.
I delkursen behandlas humanbiologiska frågeställningar med relevans för fysisk aktivitet där fokus ligger på undervisning i och om träning av uthållighet, styrka och rörlighet för olika målgrupper. Begreppet hälsa diskuteras och problematiseras med utgångspunkt i föreställningar om kroppen som objekt såväl som subjekt. Kroppens och hälsans framställning i sociala medier diskuteras och problematiseras.
Delkursen behandlar rörelse och rörelseaktiviteter i syfte att utveckla allsidig rörelseförmåga samt planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Undervisning i rörelse analyseras och problematiseras utifrån teorier om lärande och undervisning. Normkritiska perspektiv behandlas med fokus på vad som hämmar respektive främjar lärande i rörelse.
Innehållet innefattar följande rörelseaktiviteter:- gymnastik, parkour och friidrott
- dans som träningsform, expressiv form och kulturell form
- mål- och nätspel.
I delkursen behandlas styrdokument för skolämnet idrott och hälsa i grund- och gymnasieskola på en grundläggande nivå. De förmågor som framträder i kurs- och ämnesplanernas syfte, centrala innehåll och kunskapskrav analyseras och problematiseras på en grundläggande nivå i förhållande till aktuell forskning och i relation till specifika undervisningssituationer. Betyg- och bedömningsfrågor knutna till idrott och hälsa diskuteras på en grundläggande nivå med speciellt fokus på bedömning av kvalitativt skilda nivåer av kunnande samt bedömningars pedagogiska betydelse.
I delkursen behandlas styrdokument för skolämnet idrott och hälsa i grund- och gymnasieskola. De förmågor som framträder i kurs- och ämnesplanernas syfte, centrala innehåll och kunskapskrav analyseras och problematiseras i förhållande till aktuell forskning och i relation till specifika undervisningssituationer. Betyg- och bedömningsfrågor knutna till idrott och hälsa diskuteras med speciellt fokus på bedömning av kvalitativt skilda nivåer av kunnande samt av bedömningars pedagogiska betydelse.
Examinationsformer
Delkurs 1. Friluftsliv med didaktisk inriktning II, 4 hp
Gestaltande redovisningar samt en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 2 Humanbiologi med didaktisk inriktning II, 7,5 hp
Gestaltande redovisningar, både individuellt och i grupp. Skriftlig salstentamen.
Delkurs 3. Rörelse med didaktisk inriktning II, 11 hp
Gestaltande redovisningar, både individuellt och i grupp. Skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 4. Bedömning och betygssättning i idrott och hälsa 1, 4 hp
Muntlig redovisning.
Delkurs 5. Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa 2, 3,5 hp.
Skriftlig inlämningsuppgift.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på minst 19 högskolepoäng av kursens 30 högskolepoäng och godkänd på övriga högskolepoäng.
Betygsrapportering:
- Delkurs 1. Friluftsliv med didaktisk inriktning, 4 hp, U-VG
- Delkurs 2. Humanbiologi med didaktisk inriktning, 7,5 hp, U-VG
- Delkurs 3. Rörelse med didaktisk inriktning, 11 hp, U-VG
- Delkurs 4. Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa 1, 4 hp, U-VG
- Delkurs 5. Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa 2, 3,5 hp, U-VG.
Förkunskapskrav
- Idrott och hälsa I med didaktisk inriktning 30 hp, varav minst 22,5 hp godkända vid registrering