Kursplan

Franska III: Franskspråkig litteratur och litteraturanalys

Kurskod
GFR35F
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Franska (FRA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Franska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2023-06-27.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-06-27.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten på franska kunna:

  • analysera, tolka och diskutera ett urval litterära verk från den fransktalande världen
  • diskutera och problematisera den fransktalande världen och olika aspekter av “la Francophonie“
  • analysera och problematisera historiska, kulturella, litterära och lingvistiska aspekter i dessa länder/regioner
  • tillämpa litteraturvetenskapliga metoder
  • visa förmåga att självständigt färdigställa en kortare uppsats som möter grundläggande litteraturvetenskapliga krav samt reflektera kring skrivprocessen.

Innehåll

I kursen studeras ett urval skönlitterära verk i relation till fransktalande länders historiska och sociala utveckling. Kursen innehåller ett studium av den fransktalande världen ur historisk, litterär, kulturell och språklig synvinkel. Kursen behandlar även litteraturvetenskapliga metoder.
Undervisningen sker på franska.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Kortare uppsats
  • Onlinetentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på modulen Skriftlig redovisning.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Skriftlig redovisning - 5,5 hp | U–VG
  • Muntlig redovisning - 2 hp | U–VG

Behörighet

  • Franska: Skriftlig språkfärdighet II, 7,5 hp; Franskspråkig litteratur II: Fram till 1900, 7,5 hp; Franska II: Introduktion till lingvistik och akademiskt skrivande, 7,5 hp samt Franska II: Muntlig franska, 7,5 hp eller Franska: Kultur och samhälle II, 7,5 hp

Övrigt

Kursen överlappar tidigare kurskoder GFR2KN och GFR27D.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.