Kursplan

Engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur

Kurskod
GEN33R
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Engelska (ENA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Engelska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2023-03-03.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-03-03.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
  • visa god kunskap om såväl modern som samtida engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur genom att kritiskt analysera och tolka ett urval texter
  • i tal och skrift kommunicera och argumentera för sina egna tolkningar av texterna med hjälp av grundläggande litterära begrepp.
  • i tal och skrift redogöra för och diskutera vetenskapliga argument om barndomen och barn- och ungdomslitteraturstudiet.

Innehåll

Kursen innehåller studier av ett urval moderna och samtida barn- och ungdomsverk från den engelskspråkiga världen. Grundläggande litteraturvetenskapliga termer introduceras och appliceras på de litterära texterna. Dessutom studeras ett antal vetenskapliga texter om barndomen och barn- och ungdomslitteratur. Dessa breddar kunskapen om genre, samt ökar förståelsen för hur synen på barn skapas och förändrats och hur denna påverkar diskussionen kring såväl barndomen som barn- och ungdomslitteratur.
All undervisning sker på engelska.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande på seminariedeltagande
  • Skriftliga förseminarieuppgifter
  • Skriftlig uppsats om engelskspråkig barn- eller ungdomslitteratur

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används A–F.

Slutbetyg på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Seminarier, förseminarieupgifter, skriftlig uppsats - 7,5 hp | A–F

Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Engelska 6. Dispens beviljas från kravet på svenska för grundläggande behörighet.

Övrigt

Kursen överlappar tidigare kurskoder EN1008 och EN1076.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.