Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och tillämpa grundläggande konventioner som rör fiktionens retorik, uppbyggnad och genrer
- reflektera över hur olika strategier och processer för kreativt skrivande påverkar det egna skrivandet och skrivna texters kvaliteter
- använda språkliga verktyg under skrivprocessen för att höja kvaliteten på fiktionsberättelser
- göra grundläggande analys av fiktionsberättelsers tematiska och stilistiska kvaliteter
- ge och tillvarata konstruktiv kritik för att utveckla fiktionsberättelser.
Innehåll
Kursen fokuserar på fiktionsberättande och består av två moduler. Den första introducerar teori om berättelsers uppbyggnad, olika strategier och skrivprocesser som kan främja kvaliteten i det egna kreativa skrivandet. I den andra modulen tillämpas teorin genom fiktionsskrivande. Kursen behandlar i sin helhet de konventioner som påverkar utformningen av berättande och berättelser i romaner, film och muntliga traditioner. Dessutom hanteras språkverktyg och analys av strukturella, tematiska och stilistiska kvaliteter som kan stärka det egna skrivandet. Därtill läggs vikt vid att skrivande är en kollaborativ process genom att konstruktiv kritik ges och tillvaratas.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande vid seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Det kreativa skrivandets teori, verktyg och processer - 3 hp | U–G
- Fiktionsskrivande - 4,5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.