Kursplan

Kreativt skrivande

Kurskod
GBQ3A8
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Bildproduktion (BPO)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Bildproduktion1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2024-02-02.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-02-02.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för och tillämpa grundläggande konventioner som rör fiktionens retorik, uppbyggnad och genrer
  • reflektera över hur olika strategier och processer för kreativt skrivande påverkar det egna skrivandet och skrivna texters kvaliteter
  • använda språkliga verktyg under skrivprocessen för att höja kvaliteten på fiktionsberättelser
  • göra grundläggande analys av fiktionsberättelsers tematiska och stilistiska kvaliteter
  • ge och tillvarata konstruktiv kritik för att utveckla fiktionsberättelser.

Innehåll

Kursen fokuserar på fiktionsberättande och består av två moduler. Den första introducerar teori om berättelsers uppbyggnad, olika strategier och skrivprocesser som kan främja kvaliteten i det egna kreativa skrivandet. I den andra modulen tillämpas teorin genom fiktionsskrivande. Kursen behandlar i sin helhet de konventioner som påverkar utformningen av berättande och berättelser i romaner, film och muntliga traditioner. Dessutom hanteras språkverktyg och analys av strukturella, tematiska och stilistiska kvaliteter som kan stärka det egna skrivandet. Därtill läggs vikt vid att skrivande är en kollaborativ process genom att konstruktiv kritik ges och tillvaratas.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande vid seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Det kreativa skrivandets teori, verktyg och processer - 3 hp | U–G
  • Fiktionsskrivande - 4,5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.