Kursplan

Grunderna i filmproduktion

Kurskod
GBQ3A5
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Bildproduktion (BPO)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Bildproduktion1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2024-02-02.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-02-02.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för viktiga innovationer och stilkonventioner under filmhistorien
  • tillämpa filmiska stilkonventioner i eget filmskapande
  • redogöra för och reflektera över hur filmproduktioners kvaliteter påverkas av val som rör mise en scène, ljud, foto och klippning
  • reflektera över och praktisera grundläggande principer för filmproduktionens kollektiva arbetsprocess och arbetsformer
  • hantera grundläggande verktyg och tekniker som används vid filmproduktion
  • analysera och diskutera egna och andras filmproduktioners processer och resultat.

Innehåll

Kursen består av tre moduler. I den första studeras filmhistoriens stilkonventioner och innovationer som påverkat filmskapare under historien. Den andra modulen fokuserar på det praktiska arbete som görs under en filmproduktion och omfattar förproduktion, produktionsplanering, filminspelning och filmklippning. I den tredje modulen utvecklas det egna filmarbetet genom reflektion kring den kollektiva filmproduktionsprocessen. Filmens grundelement - mise-en-scen, foto, ljud och klippning - och deras berättande funktioner berörs ur olika perspektiv i samtliga moduler.

Examinationsformer

  • Audiovisuell inlämningsuppgift
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Aktivt deltagande i filmprojekt

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Filmhistoria - 4,5 hp | U–G
  • Filmproduktionsprocesser - 9 hp | U–G
  • Reflektion kring filmproduktionsprocessen - 1,5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Överlappar BQ1083.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.