Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande kritiska perspektiv
- redogöra för och diskutera reklambranschens självreglerande funktioner som syftar till att upprätthålla god marknadsföringsetik
- redogöra för hur medier och demokrati förhåller sig till varandra utifrån information och nyhetsvärdering
- genomföra en filmanalys utifrån etiska och andra kritiska perspektiv
- gestalta etiska och ideologiska ställningstaganden med hjälp av audiovisuell kommunikation
- diskutera etiska val i sin egen och andras filmer
- samarbeta i samband med audiovisuell produktion baserad på etiska och ideologiska principer.
Innehåll
Kursens innehåll kretsar kring förutsättningarna för medieteknisk och audiovisuell kommunikation och de krav som ställs på medieproducentens etiska förhållningssätt och kritiska förmågor. Kursen består av fyra moduler. Den första fokuserar på det offentliga rummet ur ett medieproducentperspektiv med syftet att öka förståelsen för etiska gränsdragningar och moraliska ställningstaganden inom media. Grundläggande teorier kopplade till etikområdet och kritiska perspektiv diskuteras. Utifrån detta görs i nästa modul en skriftlig filmanalys. I en tredje modul praktiseras de teoretiska perspektiven genom gestaltande övningar. En fjärde modul utgörs av en reflektion utifrån de gestaltande övningarna.
Examinationsformer
Examinationer sker genom
- skriftliga inlämningsuppgifter
- audiovisuella gestaltningsuppgifter
- aktivt deltagande under seminarier, handledningar, workshoppar och muntliga redovisningar
Arbetsformer
-
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 7 hp.
Betygsrapportering:
Modul 1: Etiska och kritiska perspektiv -
2 hp (U-G)
Modul 2: Skriftlig filmanalys - 6 hp (U-VG)
Modul 3: Gestaltande övning - 6 hp (U-VG)
Modul 4: Reflektion - 1 hp (U-VG)
Förkunskapskrav
- 75 hp inom huvudområdet Bildproduktion