Kursplan

Ekokritik och miljöaspekter i arabisk litteratur

Kurskod
GAR39M
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Arabiska (ARA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Arabiska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2023-12-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-19.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten på arabiska kunna:

  • redogöra för olika aspekter och strömningar inom det ekokritiska fältet
  • diskutera funktionen av miljö- och naturbeskrivningar i arabisk litteratur och poesi
  • analysera ett urval texter utifrån ekokritiska perspektiv
  • självständigt välja och utforska en aspekt av ekokritik med koppling till arabisk litteratur och presentera sina resultat
  • visa förmåga att göra kopplingar mellan kursens teoretiska innehåll och samtida händelser med fokus på miljö.

Innehåll

Kursen introducerar det ekokritiska fältet inom litteraturvetenskap och kopplar samman dessa teoretiska texter med arabisk litteratur från olika tidsåldrar. Olika analysmodeller introduceras och används för att diskutera och kritiskt värdera olika texter och deras miljö- och naturbeskrivningar. Under kursen väljer studenterna självständigt en aspekt inom fältet som de vill utforska och presenterar sina resultat. Delar av kursens teoretiska material och litterära skildringar diskuteras i relation till verkliga händelser.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande på seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftlig tentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Ekokritik och miljöaspekter i arabisk litteratur - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Arabiska V, 15 hp

Övrigt

Kursen undervisas på arabiska.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.