Kursplan

Marknadsföring B

Kurskod
FÖ1041
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Företagsekonomi (FÖA)
Ämnesgrupp
Företagsekonomi
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Företagsekonomi1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd i nämnden för Institutionen för kultur och samhälle 2013-02-01.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2013-04-18.

Mål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för begrepp, modeller och teorier inom strategisk marknadsföring (1)
  • redogöra för begrepp och modeller relevanta vid marknadsplanering (2)


Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • göra marknadsstrategiska bedömningar utifrån olika marknadssituationer (3)
  • söka, samla in och värdera sekundärdata som underlag för marknadsplanering (4)
  • genomföra, presentera och argumentera för en marknadsplan (5)
  • kritiskt granska och diskutera marknadsplaner (6)


Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • visa förmåga att ta hänsyn till samhälleliga och etiska aspekter i samband med marknadsplanering (7)

Innehåll

Kursen behandlar marknadsstrategier, marknadsundersökningar och de modeller och metoder som behövs för att kunna samla in relevant marknadsinformation vid marknadsplanering. Kursens deltagare ska upprätta en marknadsplan som integrerar kursens samtliga delar.

Examinationsformer

Delmoment 1 (examinerar mål 1, 2, 3): Individuell skriftlig salstentamen, 2 hp
Delmoment 2 (examinerar mål 2, 4): Gruppvis utförd skriftlig inlämningsuppgift samt aktivt deltagande vid seminarium, 1 hp.
Delmoment 3 (examinerar mål 5, 7): Författande och försvar av en marknadsplan, 4 hp.
Delmoment 4 (examinerar mål 6): Genomföra opposition på en annan grupps marknadsplan, 0,5 hp.

Arbetsformer

Föreläsningar och seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

På de olika delmomenten kan något av följande betyg erhållas:

Delmoment 1, 3: U, G, VG
Delmoment 2, 4: U, G

För godkänt betyg på kursen krävs betyget Godkänd på samtliga delmoment. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl Godkänd på delmoment 1 och 3.

Förkunskapskrav

  • Organisation och Marknadsföring A 15 hp

Övrigt

Antal examinationsförsök är begränsat till fem
Den som antagits till och registrerats på kursen har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till.

Studenterna ska kunna redogöra för sina insatser i gruppuppgifterna.

Eventuella restuppgifter och kompletteringar på seminarieuppgifter måste vara inlämnade senast vid de tidpunkter som anges i studiehandledningen.

Kan ej tillgodoräknas i examen samtidigt som FÖ1017.