Kursplan

Engelska III med didaktisk inriktning

Kurskod
EN2048
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 2
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Engelska (ENA)
Ämnesgrupp
Engelska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 75%
Undervisningsområdet, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Engelska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2018-01-03.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-01-03.
Nedlagd
2020-05-05

Lärandemål

Kursens mål är att den studerande fördjupar sina kunskaper om engelskämnets vetenskapliga grund.

Delkurser

1.
Uppsats, 15 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa fördjupad kunskap inom något av engelskämnets språk-, kultur- eller litteraturvetenskapliga områden, inbegripet fördjupade metod- och teorikunskaper inom området såväl som insikter i områdets aktuella forskningsfrågor
  • visa förmåga att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser och frågeställningar inom ämnet och engelskundervisning
  • visa förmåga att utifrån en språkdidaktisk problemställning självständigt samla, värdera samt tolka och analysera relevant information och tidigare forskning
  • genomföra en självständig studie om språk, kultur eller litteratur med krav på vetenskapliga kriterier, forskningsanknytning, tydlig metod och teorianknytning, argumentation som vilar på väl underbyggda språk- eller textanalyser inom givna tidsramar
  • skriftligt såväl som muntligt presentera och argumentera för egna resultat utifrån tidigare forskning
  • analysera och diskutera andras vetenskapliga arbeten i form av konstruktiv respons.

2.
Social variation, språkkontakt och språklig makt i engelskan, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna

  • identifiera olika faktorer som förklarar grundläggande mönster i språkbruk, språklig variation och förändring
  • analysera språklig interaktion med hjälp av sociolingvistisk terminologi
  • diskutera begreppen språkbevarande och språkdöd
  • analysera effekterna av globalisering och språkkontakt som inbegriper engelskan
  • diskutera maktrelationer och hur de påverkar språkbruket
  • analysera hur språkpolicy och språkplanering påverkar engelskt språkbruk i världen
  • tillämpa analysmetoder inom sociolingvistik på engelskt språkbruk såsom inom etnografisk och variationistisk sociolingvistik
  • visa en hög kompetens i skriftlig och muntlig akademisk engelska.

3.
Introduktion till språkvetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för de grundläggande typer av data som används inom språkvetenskaplig forskning
  • tillämpa grundläggande kvalitativa och kvantitativa metoder för att analysera språkliga data
  • diskutera begränsningarna hos vanligt förekommande metoder som används för att besvara forskningsfrågor om språket
  • resonera om hur man tolkar språkvetenskapliga resultat,och hur man bedömer potentiella variabler som kan påverka resultaten i språkvetenskaplig forskning
  • utvärdera språkvetenskapliga data som presenterats i tidigare forskning
  • tillämpa olika tekniker för att i vetenskapligt skrivande presentera språkliga data av både kvalitativa och kvantitativa slag.

4.
Litteratur och teori, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa förståelse för ett urval samtida litterära verk från den engelskspråkiga världen utifrån ett litteraturteoretiskt såväl som ett kulturellt och historiskt perspektiv
  • redogöra för modern litteratur- och kulturteori genom att redogöra för huvuddragen i de litteraturkritiska skolorna från liberal humanism till ekokritik
  • analysera och tolka litterära texter med utgångspunkt i dessa teorier
  • i skrift och tal kommunicera och argumentera för sina egna tolkningar av litterära verk såväl som litteraturkritiska och teoretiska texter på en ändamålsenlig och tydlig korrekt engelska.

5.
Den samtida Bildungsromanen på engelska, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa förtrogenhet med modern litterär och kulturell teori och begrepp i samband med Bildungsromanen samt med relevanta begrepp i genus-, etnicitet- och åldrandestudier
  • genomföra självständiga analyser och tolkningar av ett urval verk som rör den samtida Bildungsromanen på engelska med hänsyn till dessa teorier och begrepp
  • kommunicera och argumentera i skrift och tal för sina egna tolkningar av litterära texter på tydlig och korrekt akademisk engelska
  • reflektera kritiskt över och ge konstruktiv kritik på andras arbete.

6.
Engelsk korpuslingvistik, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • tillämpa grundläggande korpuslingvistiska metoder för språkvetenskaplig forskning
  • visa fördjupad medvetenhet om hur språket används lexikaliskt, semantiskt, grammatiskt och pragmatiskt i autentiska kommunikativa situationer
  • visa insikter om variation i engelska språket, baserat på variabler som genre och tal- kontra skriftspråk
  • kritiskt bedöma preskriptiva språknormer ur ett användningsperspektiv
  • redogöra för grundläggande koncept och idéer inom korpuslingvistiken
  • planera och utföra ett småskaligt forskningsprojekt på grundval av korpuslingvistiska metoder och presentera detta muntligt och skriftligt.

Innehåll

Kursen omfattar sex delkurser varav de studerande läser tre. Delkurs 1 är obligatorisk.
Den studerande som väljer lingvistisk inriktning läser även två av delkurserna 2, 3 och 6 beroende på termin.
Den studerande som väljer litteraturinriktning läser delkurserna 4 och 5.

Delkurser

1.
Uppsats, 15 högskolepoäng

Delkursen inleds med en genomgång av den språk- eller litteraturvetenskapliga forskningsprocessen, inbegripet ämnesval, problemställning, metod- och teorianknytning, litteratursökning, disposition och själva skrivarhantverket. Den studerande genomför sedan en självständig språk- eller litteraturvetenskaplig studie inom ett avgränsat ämnes- eller didaktiskt område med direkt anknytning till det engelska språket eller engelskspråkig litteratur/kultur. Studien ska vara av tydlig relevans för läraryrket och ska presenteras i form av en självständigt författad uppsats om c:a 20-25 sidor (6500-7500 ord). Dessutom innehåller delkursen övning i att muntligen presentera och försvara egna resultat och argument såväl som analyser av andras arbeten.

2.
Social variation, språkkontakt och språklig makt i engelskan, 7,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller fördjupade studier av olika ämnen inom engelskans sociolingvistik. Vidare undersöks olika faktorer som förklarar hur människor använder det engelska språket, och olika metoder att studera språkliga interaktioner, inbegripet maktrelationer mellan individer. Dessutom diskuteras olika teoretiska metoder för att studera relationen mellan engelskan och samhället. Engelskans roll i en globaliserad värld diskuteras, såsom hur engelskan påverkar andra språk, både hur språk påverkas genom att ta in ordförråd från andra språk och hur det kan leda till domänförlust på grund av engelskans makt.

3.
Introduktion till språkvetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng

Denna delkurs är en introduktion till centrala former av språkvetenskaplig dataanalys. Olika kvalitativa och kvantitativa metoder för att analysera engelskspråkiga data introduceras. Dessa metoder tillämpas och utvärderas kritiskt genom språklaboratoriska analyser. Den studerande annoterar eller kodar språkvetenskapliga data på grundval av ett litet urval av modeller från litteraturen och utforskar olika sätt att använda språkliga data från tidigare forskning, exempelvis genom att tillämpa den vetenskapliga principen om att upprepa (replikera) en studie. Kopplat till detta diskuteras även riktlinjer för akademisk redlighet. Delkursens fokus ligger på användningen av redan existerande språkvetenskapliga data, men i viss mån tas även metoder för att samla egna data på ett sätt som följer etiska normer upp. Slutligen reflekterar den studerande över hur språkvetenskapliga data kan presenteras i akademiskt skrivande, exempelvis i en kandidatuppsats.

4.
Litteratur och teori, 7,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller ett urval samtida litterära texter från den engelskspråkiga världen som studeras med utgångspunkt i ett antal moderna och postmoderna kultur- och litteraturvetenskapliga teoribildningar såsom liberal humanism, strukturalism, poststrukturalism, dekonstruktion, postmodernism, feminism/genusteori, marxism, psykoanalys och ekokritik.

5.
Den samtida Bildungsromanen på engelska, 7,5 högskolepoäng

Syftet med delkursen är att analysera den senaste utvecklingen av Bildungsromanen på engelska och hur denna har omdefinierats under de senaste decennierna av 1900-talet och början av 2000-talet. Ett urval verk analyseras utifrån perspektivet kön, etnicitet och åldrande. Därigenom fördjupas medvetenheten om hur dessa texter kritiskt utmanar traditionella definitioner av Bildungsromanen. I analysen betonas de aspekter av den nuvarande socio-historiska kontexten som, till exempel, kvinnornas mer framträdande plats i samhället, transkulturella utbyten och den åldrande befolkningen, vilka är avgörande för individens utveckling och sociala integration.

6.
Engelsk korpuslingvistik, 7,5 högskolepoäng

Under delkursens gång prövas hypoteser om språk utifrån autentiska data och genom datorbaserade verktyg, hur språket faktiskt används. Delkursen utgör en introduktion till empiriska synsätt inom språkstudier, i synnerhet de som har utvecklats inom korpuslingvistiken. De ämnen som behandlas är av relevans för områden som lexikografi och semantik; pragmatik och diskurs; översättningsstudier; och variationsstudier. Variation och förändring inom olika genrer, dialekter och tal-/skriftspråk undersöks, samt språkliga normer utvärderas ur ett användningsperspektiv. Studenten erbjuds praktisk erfarenhet av att använda korpusar och mjukvara för analys av språkliga data och för att besvara sina egna språkfrågor.

Examinationsformer

Delkurs 1: Examination sker skriftligt, genom färdigställandet av en vetenskaplig uppsats, och muntligt, genom ventilering av den egna uppsatsen och opposition på en medstuderandes uppsats.
Delkurs 2:, Examination sker genom fortlöpande bedömning av seminariedeltagande, inlämningsuppgifter och en avslutande skrivuppgift.
Delkurs 3: Examination sker genom fortlöpande bedömning av seminariedeltagande och skriftliga arbeten.
Delkurs 4: Examination sker genom fortlöpande bedömning av seminariedeltagande samt genom skriftliga inlämningsuppgifter och en salstenta.
Delkurs 5: Examination sker genom fortlöpande bedömning av seminariedeltagande, muntliga och skriftliga uppgifter samt en avslutande uppgift.
Delkurs 6: Examination sker genom fortlöpande bedömning av seminariedeltagande, inlämningsuppgifter och ett projektarbete

Arbetsformer

Delkurs 1: Undervisningen sker i form av seminarier och individuell handledning. Uppsatsen försvaras och diskuteras på ett obligatoriskt ventilationsseminarium. All undervisning sker på engelska.
Delkurs 2: Undervisningen sker i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier samt skriftliga övningar. All undervisning sker på engelska.
Delkurs 3: Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier, vilka inbegriper språklabbar och grupparbete. All undervisning sker på engelska.
Delkurs 4: Undervisningen sker i form av seminarier, gruppövningar och individuellt muntligt och skriftligt arbete. All undervisning sker på engelska.

Delkurs 5:Undervisningen sker i form av seminarier, gruppövningar och individuellt arbete. All undervisning sker på engelska.
Delkurs 6: Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbete och självstudier. All undervisning sker på engelska.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För betyget VG på hela kursen krävs VG på uppsatsen samt ytterligare en delkurs.

Betygsrapportering:
Moment 1: Uppsats - 15 hp
Moment 2: Social variation, språkkontakt och språklig makt i engelskan - 7,5 hp
Moment 3: Introduktion till språkvetenskaplig metod - 7,5 hp
Moment 4: Litteratur och teori - 7,5 hp
Moment 5: Den samtida Bildungsromanen på engelska - 7,5 hp
Moment 6: Engelsk korpuslingvistik - 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Engelska II med didaktisk inriktning, 30 hp på grundnivå

Övrigt

Ersätter EN2045.