Lärandemål
Kursens övergripande mål är att studenten ska uppnå förmåga att självständigt och kreativt identifiera och utvärdera olika energibesparande åtgärder för en byggnad genom systematisk analys och simulering av byggnadens energiprestanda.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap om nuvarande forsknings- och utvecklingsarbete inom byggnaders energieffektivitet
- simulera byggnaders energiprestanda med simuleringsprogramvara
- redogöra för renovering och energieffektivisering med hållbara utvecklingsperspektiv
- simulera en byggnads energimodell och analysera flera energieffektivitetsåtgärder i modellen för att få bästa möjliga energibesparingsscenario
- diskutera fördelar och nackdelar med energieffektiva byggkoncept.
Innehåll
Kursen behandlar energibesparande åtgärder för byggnader. Allmän energieffektivitet och miljövänliga åtgärder i olika delar av ett hus är utgångspunkten. Kursen fortsätter med generell kunskap om beräkning av energiförbrukningen i byggnader beroende på design och utrustning, utomhusklimat, inomhusförhållanden, VVS-system mm. Därefter genomförs energiprestanda simuleringar med programvara för att undersöka byggnadens nuvarande situation och effekter av att genomföra energieffektiviseringsåtgärder. Uppdaterade energieffektiva byggkoncept, till exempel nära noll energi hus och passiva hus, presenteras också.
En laboration genomförs där effekten av olika parametrars påverkan på byggnadens energiförbrukning studeras.
En laboration genomförs där effekten av olika parametrars påverkan på byggnadens energiförbrukning studeras.
Examinationsformer
- Laboration med rapport (2,5 hp)
- Projektarbete: skriftlig rapport och seminariepresentation (5 hp)
- Projektarbete: skriftlig rapport och seminariepresentation (5 hp)
Arbetsformer
Föreläsningar, laboration, handledning och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U, 3, 4, 5.
Laboration (U/G)Förkunskapskrav
- Ingenjörsexamen eller kandidatexamen inom bygg-, energi- eller samhällsbyggnadsteknik om minst 180 hp och Engelska 6
Övrigt
Kursen kan inte räknas i en examen samtidigt som BY2022.