Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt initiera, planera och genomföra en samproduktion gällande informationsfilm/instruktionsfilm för nätet
- motivera specifika designval utifrån relevant datainsamling
- motivera specifika designval utifrån informationsdesignsteori och/eller inlärningsteori
- skriva en projektbeskrivning inklusive avtalsmall
- utföra en projektpresentation inklusive visualiseringar
- skriva en analys av samproduktionen och diskutera det egna arbetet med denna utifrån frågor som rör datainsamling, kreativitet, innovation, informations-/instruktionsansats, etik, distributionssätt och hållbarhetsaspekter
- reflektera och argumentera runt egna och andras produktioner
- visa samarbetsförmåga med studenter, lärare och extern samarbetspart.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på moment 1 och 2 samt ytterligare ett moment.
Betygsrapportering:
Moment 1: Samproduktion av informationsfilm/instruktionsfilm - 8 hp
Moment 2: Skriftlig projektbeskrivning - 3 hp
Moment 3: Projektpresentation - 2 hp
Moment 4: Skriftlig filmanalys - 2 hp
En förutsättning för att kunna få betyget VG är att informationsfilmen/instruktionsfilmen produceras och redovisas inom föreskriven tid.
Förkunskapskrav
- 90 hp inom huvudområdet bildproduktion, inklusive kursen Video på nätet 1: Audiovisuell retorisk kommunikation, 15 hp, varav 7 hp godkända vid registrering
Summary in English
In the course students learn how to present a project
idea for an instructional film that is to be distributed via the Internet, how to
successfully complete the project, as well as how to present the final result.
On completion of the course, students shall be able to:
- independently initiate, plan and complete a co-production of an information film / instructional film for the web
- justify specific design choice based on relevant data acquisition
- explain their specific design choices based on information design theory and / or learning theory
- write a project description including a template for an agreement
- carry out a project presentation including visualizations
- write an analysis of the co-production and discuss their own work with it based on issues related to data collection, creativity, innovation, information / instruction approach, ethics, distribution methods and sustainability
- reflect and discuss their own and others‘ productions
- demonstrate interpersonal skills with students, teachers and external collaborative partners.